Marts 2023

Indlagte børn i Slagelse kan se frem til et kreativt frirum

Siden 2020 har Kreaheltene sørget for et kreativt frirum for en række af landets indlagte børn. I dag er de kreative helte til stede på børneafdelinger over hele landet, og nu får indlagte børn på Slagelse Sygehus også glæde af Kreaheltene. Dette sker med støtte fra Spar Nord Fonden, der ønsker at bidrage til projektets udvikling.

Et kreativt værksted med plads til at fordybe sig i tegninger, udklip og malerier. Dét er, hvad Kreaheltene tilbyder landets indlagte børn. Et sted, hvor sygdommen træder i baggrunden for en stund, og hvor fantasien kan slippes løs.

I september 2020 blev Kreaheltene lanceret på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital i Odense. Og siden opstarten har udbredelsen af Kreaheltene taget fart. I dag inviterer heltene indlagte børn med til kreative aktiviteter på 18 børneafdelinger landet over. Senest er Kreaheltene også rullet ind på tre modtagecentre for ukrainske familier og et børnehjem. Inden længe tager Kreaheltene det næste skridt på missionen om at tilbyde det kreative frirum til så mange indlagte børn som muligt. Det sker sammen med Spar Nord Fonden, der netop har støttet projektets videre udvikling.

”Alle mennesker, store som små, har brug for at være en del af fællesskaber – også når kritisk sygdom melder sig. Derfor er vi i Spar Nord Fonden glade for at kunne støtte et meningsfuldt projekt som Kreaheltene, hvor indlagte børn får opmuntrende besøg af kreative voksne med input til aktivitet i deres hverdag. Her kan bekymringer måske for en stund træde lidt i baggrunden”, siger fondsdirektør Bo Uggerhøj.

Støtten er med til at sikre, at Kreaheltene kan starte et nyt kreativt værksted op på Slagelse Sygehus.

Et initiativ fra Børneulykkesfonden

Bag Kreaheltene står Børneulykkesfonden, der også har sat Legeheltene i verden. Legeheltenes formål er at aktivere de indlagte børn med bevægelse og leg. Frirummet til børnene er derfor fællesnævneren for begge initiativer. Det fortæller generalsekretær hos Børneulykkesfonden, Henriette Madsen:

”Overalt hvor vi kommer med Kreaheltene og Legeheltene, bliver vi budt varmt velkommen af både personale, børn og forældre. Vi kan tydeligt mærke, at de indlagte børn og deres familier sætter stor pris på de frirum, som vores initiativer skaber ude på børneafdelingerne. Derfor er vi også glade for, at Spar Nord Fonden har lyst til at være med på rejsen mod at få startet Kreaheltene op på flere af landets hospitaler.”