September 2023

Flere børn, som er ramt af livstruende sygdom, skal have besøg af Legehelte

Det er ubærligt at tænke på, at nogle børn skal herfra, før de har levet deres liv fuldt ud. Derfor afholder Legeheltene indsamlingsinitiativet Helteugen i uge 38, og målet er at indsamle 500.000 kr., så flere børn med livstruende eller uhelbredelig sygdom kan få besøg af en helt i eget hjem.

Legeheltene og Kreaheltene er tilknyttet de palliative afdelinger i Region Nordjylland. Her er de med til at skabe frirum fra livstruende eller uhelbredelig sygdom samt give rammerne for, at familien kan skabe de bedste minder med deres barn. Håbet er, at flere familier og børn tilknyttet palliationen kan få gavn af Legeheltenes besøg. Derfor er målet med Helteugen i uge 38 at samle midler ind til at kunne udvide initiativet til Region Hovedstaden og Region Syddanmark.

Plads til frirum fra uhelbredelig sygdom

Der findes ikke et nationalt register for, hvor mange børn og unge i Danmark, der har behov for palliation. Den gennemsnitlige totale årlige børne-/ungdomsdødelighed i Danmark er ca. 400 børn, hvor ca. halvdelen er børn, som dør, inden de fylder et år.[1]. Legeheltene og Kreaheltene har siden 2022 været tilknyttet de palliative indsatser i Nordjylland, hvor de tager på hjemmebesøg hos familierne. Heltene skaber et frirum fra sygdom for hele familien og hjælper med at skabe gode minder, fx via familiemalerier, mindebokse, fodaftryk og lege.

Generalsekretær i Børneulykkesfonden Henriette Madsen, der står bag Legeheltene og Kreaheltene, udtaler om Helteugen 2023, at: ”Det er ubarmhjertigt for de forældre og børn, der er ramt af alvorlig eller uhelbredelig sygdom. Vi ser dagligt den forskel og glæde som vores Legehelte og Kreahelte bringer, og vi håber, at vi med Helteugen kan samle midler ind til, at flere kan få gavn af vores tilbud.”

Både frivillige, ambassadører og virksomheder samler ind i Helteugen

Donér overskuddet fra et kagesalg, arrangér en byvandring til fordel for Legeheltene, bliv hundelufter for nabolagets hunde, eller udfordr venner og familie til at løbe gennem byen iført heltekapper. Mulighederne er mange, når der skal samles ind i den gode sags tjeneste.

I alt er 55 indsamlere og 6 virksomheder trukket i heltekapperne for at samle ind til Legeheltene i uge 38.