Oktober 2023

800 skoler, institutioner og virksomheder bager for indlagte børn

I morgen d. 12. oktober er det Bag for en Sag-dag. Hvert år deltager tusindvis af børn, unge og voksne i Bag for en Sag. De bager, sælger bagværket og donerer pengene fra deres indsamling til en god sag. Siden 2005 er der gennem Bag for en Sag indsamlet næsten 24 millioner kroner til velgørende formål. 800 skoler, institutioner og virksomheder har i år tilmeldt sig projektet og støtter derigennem Legeheltene, som sikrer leg og bevægelse for indlagte børn og for ukrainske børn på indkvarteringssteder.

Når børn, unge og voksne i år går i gang med melblandinger, jagten på et knivskarpt snit og den perfekte chokoladetemperering, er det for at samle penge ind til indlagte og udsatte børn i Danmark og på Færøerne. Pengene fra årets Bag for en Sag-projekt går nemlig direkte til Legeheltene, som skaber aktiv leg for indlagte børn og for ukrainske flygtninge på indkvarteringssteder i Danmark. Den officielle Bag for en Sag-dag er torsdag den 12. oktober, men flere skoler har allerede tyvstartet indsamlingen til fordel for Legeheltene.

Når skoler og institutioner tilmelder sig projektet, får de tilsendt et legehæfte med aktiviteter, lege og info om Legeheltene og forskellige udfordringer, som børn på hospitalet kan have. Hæftet er udviklet for at give børn en forståelse for hvilken organisation, de indsamler midler til og for, at de kan nedbryde barrierer og fordomme om børn, som ikke har de samme forudsætninger, som de selv har.

”Vores håb er, at børn får en god forståelse for, hvorfor nogle børn ser anderledes ud eller agerer anderledes end andre børn,” lyder det fra Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden, som står bag Legeheltene.

Bag for en Sag – en hjertesag

Bag for en Sag er et projekt, som er startet af Lars Møller. Formålet med projektet er at sætte fokus på velgørende organisationers initiativer, så der kan igangsættes en dialog med børn og unge om børns forskellige forudsætninger.

”Foruden den åbenlyse grund til at deltage projektet, som selvfølgelig er at samle penge ind til de her fantastiske organisationer, som hjælper syge og udsatte børn, giver projektet en opmærksomhed på mennesker, omsorg, forskellighed og skaber et fællesskab og en bageglæde for de deltagende. Og stoltheden i børnenes øjne er altså ikke til at tage fejl af”, siger Lars Møller, initiativtager til Bag for en Sag.

Rosa Kildahl og Frederik Haun spreder bageglæde blandt børn

Tidligere deltagere i Den Store Bagedyst, Rosa Kildahl og Frederik Haun deltager selv i Bag for en Sag. I morgen d. 12. oktober vil Frederik Haun deltage ved at bage sammen med ukrainske flygtninge på indkvarteringsstedet Welcome House i Valby, mens Rosa Kildahl bager med børn og unge fra Vesterbros Ungdomsgård.

Læs mere på www.bagforensag.dk