Få svar på dine spørgsmål
Hvordan startede det, hvad går det ud på og hvem er det egentlig, der er afsted på turene? Kan jeg overhovedet komme med på tur?
Inden turen
Du kan ansøge om at komme med på ture ved at udfylde ansøgningsskemaet, som du finder her.
Børneulykkesfonden formidler turene, men er ikke rejsearrangør. Det betyder, at hver tur har en ekstern rejsearrangør, som varetager alt vedrørende selve turen. Herunder betaling, som sker direkte til det pågældende rejsebureau uden om Børneulykkesfonden. Derfor er det til rejsearrangøren, der skal rettes henvendelse i forbindelse med aflysning, refundering, navneændringer m.m. til den pågældende tur. Børneulykkesfonden kan være behjælpelige med at skabe kontakten. Ud for hver tur er det beskrevet, hvilket rejseselskab der er ansvarlig for turen.
Efter at have testet turen med et forskelligt antal deltagere er der sat en grænse på de respektive ture. Deltagergrænserne er sat for at sikre alle en god oplevelse og af logistiske grunde. Hvis man ikke får plads på den tur, man har ansøgt, får man i nogle tilfælde mulighed for at rykke sin ansøgning til næste tur.
Ansøgere får besked løbende og som regel inden for en uge. Vi bestræber os på at få holdene på plads i så god tid som muligt.
Vi lægger stor vægt på, at alle deltagere er dedikerede til sagen. Derfor lægger vi meget vægt på motivationen bag ansøgningen – både personlig motivation, hold-ånd, muligheder for indsamling til formålet mv. Der er rig mulighed for at komme på eventyr i andre sammenhænge med fx et rejseselskab, og derfor lægger vi stor vægt på engagement i det velgørende aspekt.
For at deltage på Adventure for Charity skal du som udgangspunkt være fyldt 18 år – til gengæld har vi ikke nogen øvre aldersgrænse. Der kan på enkelte ture være særlige regler for alder. Alle deltagere udfylder en helbredserklæring forud for turen, der vurderes af en læge tilknyttet Adventure for Charity. Ansøgerne deltagelse er derfor også afhængig af denne faglige vurdering.
Du modtager en kvitteringsmail, når du indsender ansøgningsskemaet. Hvis du ikke har modtaget en mail, kan den eksempelvis sidde fast i dit spam-filter, eller også er du kommet til at skrive din mailadresse forkert. Du kan eventuelt prøve at udfylde skemaet igen.
Priserne for at komme med Adventure for Charity på tur varierer alt efter destination og varighed. Du kan se priserne på hver enkelt tur under menupunktet ”Destinationer” øverst i menuen. Her kan du også se, hvad prisen inkluderer. Vi gør opmærksom på, at prisen ikke inkluderer visum, vaccinationer/medicin, afbestillings- og rejseforsikring, andre måltider udover det nævnte samt andet udstyr som sovepose, liggeunderlag osv.
Du behøver ikke være topatlet for at deltage i Adventure for Charity, men du skal være i god form. Fokus er på udholdenhed, samt at deltagerne har form og styrke nok til at kunne være på benene hver dag i mange timer. Hvis du følger det udleverede træningsprogram til den specifikke tur, er du godt rustet til turen.
Når du er tilmeldt får du et særligt tilrettelagt træningsprogram, som vi anbefaler, at du følger, så du kan være bedst muligt rustet til turen. Træning kan fx være, at du skal gå 2 x 20 km. henover to dage iført støvler og med en rygsæk, der vejer 6-8 kg. Derudover anbefales det at lave en del trappetræning, som kompenserer for de bjerge, vi ikke har i Danmark, og forbereder dig på det monotone tempo og alsidige terræn, som opleves på turene.
Når du er afsted
De indsamlede midler fra Adventure for Charity går til Børneulykkesfonden og initiativet Legeheltene. Børneulykkesfonden er en non-profit organisation, der arbejder for at øge børnesikkerheden i Danmark og nedbringe antallet af børneulykker. Hvert år kommer 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen. Derfor arbejder Børneulykkesfonden forebygger ulykker og skabe sikre rammer for børn uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse. Læs mere om Børneulykkesfonden her. Legeheltene er startet af Børneulykkesfonden med det formål at skabe mere leg og bevægelse for de ca. 60.000 børn, der hvert år indlægges i Danmark. Når børn bliver indlagt, bliver de ofte inaktive, hvilket kan have store konsekvenser for den fysiske, sociale og kognitive udvikling. Legeheltene er professionelle fagfolk, der arrangerer bevægelsesfyldte lege, som stimulerer og udfordrer børnene og skaber et frirum til store armbevægelser, tumleri, fællesskab og leg. Læs mere om Legeheltene her.
Alle deltagere på Adventure for Charity forpligter sig til at gøre en indsats for at samle penge ind til Børneulykkesfondens forebyggende arbejde og initiativet Legeheltene. Der sættes ikke noget beløb på, hvor meget den enkelte deltager skal samle ind – vi forventer dog, at alle gør en indsats. Der kan være specifikke målsætninger for nogle ture. Det er muligt at samle ind på forskellige måder: 1. Højde/kilo-metersponsorater: For hver højde/kilo-meter, en deltager bestiger/går, kan venner, familie og netværk donere et beløb. 2. Virksomhedssponsorater: Mange deltagere har kontakt til virksomheder, som kan blive alt fra diplom- til platinsponsorer. 3. Velgørenhedsauktion: Som en del af indsamlingen kan deltagerne få produkter eller andet med i den online velgørenhedsauktion. 4. Din egen idé: Deltagerne er meget velkomne til at bidrage med egne idéer til indsamlingen. Læs mere om de forskellige muligheder for indsamling her.
Alle starter sammen, og som regel følges holdet ad i løbet af de første dage. Som oftest sker der en naturlig opdeling af deltagerne, da folk går i forskellige tempi. Dog vil der altid være samling i lejrene. På nogle af destinationerne bliver deltagerne senere i forløbet opdelt i mindre grupper, når man går mod toppen. Det er derfor heller ikke sikkert, at man kommer til at gå i det hold, man er sat i hjemmefra.
På vej op er det vigtigt at gå langsomt for at kroppen kan nå at akklimatisere sig selv for at forebygge højdesyge. Det er også derfor, at der på nogle destinationer er lagt en akklimatiseringsdag ind i programmet.
Vi har altid en dansk læge med på vores ture for at sikre os deltagernes velbefindende. Før afgang udfylder alle deltagere en helbredserklæring, som vurderes af lægen. Derved sikrer vi, at lægen er orienteret om deltagernes tilstand og ved, om der er noget særligt at være opmærksom på. Lægen sørger ligeledes for løbende tjek af deltagernes helbredstilstand på turen og står til rådighed til at svare på spørgsmål før og under turen.
Efter turen
Adventure for Charity-fællesskabet består af tidligere eller nuværende deltagere. Medlemmerne har her mulighed for at vedligeholde kontakten til netværket og være med til at søsætte spændende, sjove, skæve og inspirerende projekter, der kan generere penge til Børneulykkesfonden og Legeheltene. Fællesskabet er en god mulighed for fremover at styrke de stærke relationer, der er opstået i forbindelse med Adventure for Charity, og samtidig bane vejen for nye samarbejder på tværs af de forskellige faggrupper. De, der har været en del af Adventure for Charity, har alle valgt at sætte tid af i deres hverdag forud for turen. Træning og forberedelse fylder selvsagt en del, men deltagerne bliver også inviteret til alverdens arrangementer, og på denne måde går fællesskabet ind i sin første, indledende fase. Man knytter bånd, skaber relationer og finder venner for livet. Det hele kulminerer med selve turen, der er klimaks for den forudgående træning, og for de fleste fornemmer man en let følelse af tomhed og vakuum, når det hele pludselig stopper – næsten som en ballon, der sprænges. I sådan et tilfælde er Adventure for Charity-fællesskabet guld værd i form af et netværk for de, der ønsker at fortsætte med at bygge relationer, skabe forbindelser, pleje venskaber og relationer på kryds og tværs. Alt sammen – selvfølgelig – mens man giver en hjælpende hånd til Børneulykkesfonden og sigter mod nye mål i fællesskabet. Disse mål defineres ved netværksmøderne og bliver derefter nogle af de kommende udfordringer, som Fællesskabet vil forsøge at føre ud i livet.
Hvis du har andre spørgsmål skal du være velkommen til at kontakte os. Du kan blandt andet skrive dit spørgsmål på Adventure for Charitys Facebook-side. Vi svarer i løbet af ganske kort tid.