Marts 2024

Anne Mette Toftegaard intræder som ny forperson for Børneulykkesfonden

Anne Mette Toftegaard indtræder dags dato som forperson for Børneulykkesfonden. Sammen med bestyrelsens øvrige medlemmer skal hun være med til at sætte forebyggelse og børnesikkerhed på den offentlige dagsorden. Anne Mette Toftegaard afløser Camilla Amstrup, der giver stafetten videre efter syv et halvt år.

Anne Mette Toftegaard er viceadministrerende direktør i Alm. Brand Group og har mange års erfaring inden for bl.a. forebyggelse, forretningsudvikling og ledelse – herunder også på bestyrelsesniveau. Som ny forperson for Børneulykkesfonden vil hun arbejde proaktivt for at fremme fondens mange indsatser, der har til formål at skabe en sikker hverdag for børn og unge fyldt med leg, bevægelse og fællesskab.

”Jeg er naturligvis superstolt og beæret over at få lov til at overtage posten som ny forperson for Børneulykkesfonden. Det er så sympatisk og vigtig en sag, der i mine øjne fortjener endnu mere opmærksomhed og anerkendelse. De mange gode kræfter i Børneulykkesfonden knokler hver dag for at bidrage til en endnu bedre og mere sikker hverdag for vores børn og unge i det danske samfund. Jeg ser i den grad frem til at blive en del af det arbejde og hjælpe der, hvor jeg kan,” fortæller Anne Mette Toftegaard.

Børneulykkesfonden arbejder for at øge børnesikkerheden i Danmark og nedbringe antallet af ulykker. Siden 2016 har Børneulykkesfonden udvidet det forebyggende formål til også at omfatte sundhedsfremmende indsatser målrettet indlagte og udsatte børn og unge gennem initiativerne Legeheltene og Kreaheltene.

”Netop Legeheltene og Kreaheltene er to fantastiske og konkrete eksempler på nogle af de initiativer, Børneulykkesfonden er med til at drive – og som er med til at understøtte en bedre hverdag i børnehøjde. På børneafdelinger, i børne- og ungepsykiatrien, på børnehjem og indkvarteringssteder for flygtninge er Lege- og Kreaheltene med til at skabe aktiv leg, bevægelse og opbygge kreative værksteder. Hvert år bliver der leget med mere end 19.000 børn, og mere end 12.500 børn og unge besøger de kreative værksteder. En uvurderlig indsats, som ikke ville være mulig uden Børneulykkesfondens evne til at rejse penge til de formål,” konstaterer Anne Mette Toftegaard.

Anne Mette er oprindeligt uddannet cand.jur. Foruden at være forperson i Børneulykkesfondens bestyrelse er hun bestyrelsesmedlem i Danmarks Eksport- og Investeringsfond. I 2022 tiltrådte hun som vice-CEO i Alm. Brand Group efter mere end otte år som CEO hos LB Forsikring.

Anne Mette Toftegaard afløser Camilla Amstrup, CCO i Alm. Brand Group, og hun ser frem til at fortsætte det vigtige arbejde, Camilla har stået i spidsen for. Alm. Brand Group ændrede ved udgangen af 2023 sin organisation, hvor ansvaret for bæredygtighed og forebyggelse blev placeret hos Anne Mette Toftegaard. Derfor giver det også mening, at hun bærer stafetten videre på vegne af Alm. Brand Group.

Udover Anne Mette består Børneulykkesfondens bestyrelse af syv medlemmer, der med forskellige erhvervsmæssige baggrunde og kompetencer bidrager til Børneulykkesfondens arbejde. Ingen af Børneulykkesfondens bestyrelsesmedlemmer modtager honorar for deres arbejde med fonden. Der afholdes bestyrelsesmøder to gange årligt.

Liste over øvrige medlemmer:

• Niels Dieter Röck, ledende overlæge på Odense Universitetshospital

• Lone Møller, tidligere oversygeplejerske på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital

• Henriette Madsen, generalsekretær for Børneulykkesfonden

• Jesper Uggerhøj, adm. direktør i Løgimose Meyers

• Thomas Frandsen, lægelig seniorprojektchef, BørneRiget

• Mathilde Schmidt-Petersen, sygeplejefaglig direktør, Odense Universitetshospital

• Anne Pedersen, oversygeplejerske, H.C. Andersen Børne- og Ungehospital

For yderligere information, kontakt venligst:

Sara Bødker Sørensen (Børneulykkesfonden)
sara@borneulykkesfonden.dk

Mikkel Nikolajsen (Alm. Brand Group)