Sådan undgår I ulykker på skiferien

Skisæsonen er for alvor skudt i gang, og mange danske børn og voksne suser ned ad pisterne i disse dage. At stå på ski eller snowboard er da også sjovt og sundt for både børn og voksne, men desværre ender mange skiferier med ulykker. Børneulykkesfonden og SOS International giver gode råd til, hvordan I får en sikker skiferie.

Sneklædte tinder, blå himmel og fart over feltet – skiferie kan være en dejlig oplevelse for hele familien. Men høj fart og mange mennesker betyder desværre, at mange børn kommer ud for en ulykke – særligt dem, som er uvante på ski eller ikke er klædt på i det rigtige sikkerhedsudstyr.

Tal fra SOS International viser, at der sidste skisæson kom cirka 750 danskere til skade på skiferien. Heraf drejede 21 % af ulykkerne sig om børn i alderen 0-19 år. Det svarer til hver femte skiskade.

”Vi ser hvert år, at flere drenge end piger kommer til skade på pisterne. Det skyldes sandsynligvis, at drengene har en tendens til at køre med højere fart og tage flere chancer end pigerne. Det resulterer i, at drengene i højere grad kommer til skade, når de styrter”, siger Karin Tranberg, der er divisionsdirektør i SOS International.

Blandt de mindste børn mellem 0 og 9 år er ankel- og fodskader hyppigst, mens det for større børn mellem 10 og 19 år oftest er skader på knæ og underben. Karin Tranberg opfordrer til, at man udover sin rejseforsikring sørger for at have en ansvarsforsikring, der dækker, hvis man er årsag til at andre kommer til skade på pisterne.

Det rette sikkerhedsudstyr forebygger ulykker

Med det rette sikkerhedsudstyr kan man heldigvis forebygge mange ulykker. Det er derfor meget vigtigt, at man vælger udstyr, der passer til ens fysik, alder og sportslige niveau. Hvis sikkerhedsudstyret ikke passer, øges risikoen for skader.

”Særligt en skihjelm har afgørende betydning for, hvor alvorlig skaden bliver, hvis et barn er ude for en skiulykke. Hovedskader kan have langvarige følgevirkninger, og børn skal jo helst bruge hovedet mange år fremover. Derfor kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at huske den skihjelm. Og som forælder skal man jo huske, at man er rollemodel for sit barn. Derfor skal man også selv huske hjelmen. Kun på den måde lærer børnene god og sikker adfærd”, fortæller Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Hvis sikkerhedsudstyret skal give den optimale beskyttelse, er det også vigtigt, at det har den korrekte størrelse. Søskende arver ofte hinandens skiudstyr, men det er vigtigt at huske, at størrelsen skal passe perfekt for at beskytte ordentligt.

Man kan bruge et målebånd rundt om hovedet til at finde den rigtige størrelse på skihjelmen – de fleste størrelser på skihjelme er angivet i centimeter. Derudover kan man på mange skisportssteder få hjælp til at sikre, at bindingerne på skiene er indstillet korrekt, og at støvlerne passer og er ordentligt fastspændt.

Lær børnene færdselsreglerne på pisten

Sikkerhed på ski handler ikke kun om det rette sikkerhedsudstyr – det handler i høj grad også om adfærd. Mange ulykker kan undgås, hvis man er opmærksom på sin egen og andre skiløberes adfærd på pisten. Derfor opfordrer Børneulykkesfonden forældre til at tage en snak med deres børn om, hvordan man gebærder sig på pisten.

”Jeg vil opfordre alle forældre til at tale med deres børn om gode færdselsregler på pisten, inden I begiver jer afsted på skiferie. En god måde at gøre dette på, er f.eks. ved at se nogle skivideoer på nettet hjemmefra. På den måde kan I tale om, hvordan man skal opføre sig på pisten, ud fra nogle konkrete situationer”, fortæller Henriette Madsen.

1. Tal med dit barn om, at man på pisten skal vise hensyn og være opmærksom på andre, der kommer kørende.
  2. Vælg sikkerhedsudstyr i korrekt størrelse, og sørg for at bindinger på skiene er indstillet korrekt, og at støvlerne er korrekt fastspændt på ben og fødder.
  3. Invester i en skiskole til dit barn, da en skiskole forbedrer dit barns teknik og hjælper til at gøre dit barn mere sikker på ski. Jo bedre man er til at stå på ski, jo lavere er riskoen for at man selv eller andre kommer til skade på pisten.
  4. Giv dit barn en skihjelm på.
  5. Glem ikke, at du som forælder er den bedste rollemodel! Husk derfor også din egen sikkerhed og udstyr.

Kilde: Børneulykkesfonden

PR- og kommunikationsansvarlig for Børneulykkesfonden