Slik eller ballade? Børneulykkesfonden guider til en sikker halloween

Det er blevet oktober måned, og det betyder, at den (u)hyggelige højtid halloween er over os. Selv om temaet er uhygge og gys, er halloween hurtigt blevet en sjov anledning for mange børnefamilier til at samles om nogle hyggelige og anderledes aktiviteter. Der er dog nogle ting, du som forælder bør være opmærksom på, inden halloween-feberen sænker sig. Derfor har Børneulykkesfonden lavet en guide med gode råd til en sikker Halloween for hele familien.

Sikkerhed på rasleturen

For mange hænger halloween uløseligt sammen med at klæde sig ud og tage ud og rasle. I den forbindelse er der nogle ting, som er gode at være opmærksom på. For eksempel bør mindre børn altid være i selskab med en voksen, når der skal rasles fra dør til dør. Halloween falder desuden altid den 31. oktober, og på den tid af året bliver det hurtigt mørkt udenfor. Derfor anbefaler Børneulykkesfonden, at man husker en refleks på, når man drager ud på rasleturen. På den måde er man mere synlig i trafikken og risikoen for at blive overset af en bilist nedsættes.

Udklædning og kostumer

Et uhyggeligt kostume er for mange børn en uundværlig del af Halloween. Men selv om halloween handler om gys og gru, bør forældre alligevel være opmærksomme på de farer, der kan lure i halloween-kostumet. Det er fx en god idé at være opmærksom på, om der er snore på kostumet. Hvis de er lange, kan barnet nemlig falde i dem, eller de kan sno sig om halsen og udgøre en kvælningsfare. Som forældre skal man også være meget opmærksom på, om selve kostumet eller udstyret har smådele, der kan falde af. Test derfor at alle smådele sidder godt fast, så de ikke pludselig ender i munden på barnet.

Græskarudsmykning

Når vi nærmer os halloween, pyntes der op med dekorative græskar med funklende stearinlys i mange danske hjem. Det kan umiddelbart være en sjov fællesaktivitet for familien, men det er vigtigt at understrege, at selve udskæringen er en opgave for forældrene. Istedet for at skære ud, kan børnene  i stedet tegne et ansigt på græskarret og hjælpe med at tage fyldet ud med en ske eller hænderne.

Henriette Madsen, generalsekretær for Børneulykkesfonden, tilføjer her: ”Hvis man følger ovenstående råd, kan fejringen af halloween blive både sjov og sikker for børnene. Det gælder bare om at bruge sin sunde fornuft og finde nogle måder at gøre det hele lidt mere børnevenligt. For eksempel kan man  købe en særlig børnekniv, så børnene kan være med til at skære i græskarret”.

1. At skære et græskar ud er ikke for små børn. Lad dit barn tegne et ansigt i stedet, og skær det ud selv. Alternativt kan I lade barnet bruge en såkaldt børnekniv, som ikke er lige så skarp som en almindelig kniv.
  2. Husk, at levende lys altid er farlige, også i græskar. Når græskarret er lavet, er det derfor en god ide at placere det i en højde, hvor små børn ikke kan nå det.
  3. Kostume, paryk eller udstyr må ikke være brandfarlige, og vær opmærksom på, at tilbehør til kostumerne, såsom sværd eller stave, ikke er spidse, skarpe eller for lange.
  4. Skal dit barn ud at gå efter mørkets frembrud, så sørg for, at barnet har reflekser på overtøjet eller kostumet.
  5. Mindre børn bør altid være i selskab med en voksen, når de skal ud og rasle ved dørene.

Få flere gode råd på www.SikkerHverdag.dk

1. Har dit barns kostume lange snore? Hvis snoren er lang nok til at nå rundt om barnets hals, risikerer dit barn i værste fald at blive kvalt. Lad derfor ikke dit barn have et kostume på med lange snore.
  2. Edderkopper og knogle-halskæder er uhyggelige – men ligesom knapper er de også små nok til at ende i dit barns mund. Forsikr dig, at smådelene på dit barns tøj sidder godt fast.
  3. Kan kostumets smådele bestå legetøjstesteren? Brug Sikkerhedsstyrelsens legetøjstester til at måle, om smådelene på dit barns kostume er farlige.
  4. Kosteskafter, tryllestave eller andet tilbehør til kostumer kan have smådele, der risikerer at falde af. Tjek om tilbehøret er solidt og kan tåle at blive leget voldsomt med.
  5. Kappen er næsten et must, når dit barn skal være Dracula eller uhyggelig heks. Men sidder kappen med en snor omkring halsen, kan dit barn blive kvalt, hvis kappen bliver viklet ind i grene eller sidder fast i en dør. Vælg i stedet en kappe fastgjort med velcrobånd.
  6. Passer kostumet til dit barns alder? Følg altid anbefalinger om alder og advarsler, og tag det alvorligt. Særligt i forhold til børn under 3 år – øjemål og sund fornuft er ikke nok!
  7. Kender du CE-mærket? Fabrikanten angiver med CE-mærket, at produktet lever op til sundheds- og sikkerhedskravene i EU. Køb derfor altid kun CE-mærket legetøj og kostumer til dit barn.

Få flere gode råd på www.SikkerHverdag.dk

PR- og kommunikationsmedarbejder Børneulykkesfonden