Årets Refleksdag 2019: Vintertid er lig med reflekstid

Når vi stiller urene om til vintertid på søndag, er det også tid til at tage reflekserne frem igen. De kan nemlig have en afgørelse forskel for bløde trafikanters synlighed i vintermørket. På torsdag, d. 24. oktober afholder Børneulykkesfonden for niende år i træk Årets Refleksdag for at minde danskerne om vigtigheden af at bruge reflekser i den mørke tid.

Den mørke tid nærmer sig, og vi skal derfor til at være ekstra påpasselige i trafikken – især når vi hopper op på cyklen eller bevæger os ud som fodgængere. Som fodgænger eller cyklist nedsætter man risikoen for at blive overset af en bilist med op til 85 %, hvis man bruger reflekser. Derfor afholder Børneulykkesfonden for niende år i træk Årets Refleksdag for at sætte fokus på synlighed i trafikken og brug af reflekser i den mørke tid.

Fang en refleks i morgentrafikken

Sammen med en række støttepartnere uddeler Børneulykkesfonden gratis reflekser ud til forbipasserende i morgentrafikken. Uddelingen finder sted rundt omkring i landet på Årets Refleksdag d. 24. oktober. Der er for eksempel mulighed for at fange en refleks på Rådhuspladsen i København, på Aarhus Banegård og på Holbæk station. Derudover uddeles der også reflekser på adskillige skoler og institutioner. Man kan få det fulde overblik over uddelingssteder på www.refleksdag.dk.

Løbeklubber sætter fokus på synlighed i mørket

Igen i år har mere end 30 løbeklubber landet over valgt at hjælpe med at lyse Danmark op ved at arrangere deres eget refleksløb i forbindelse med Årets Refleksdag d. 24. oktober. Løbeklubberne er dermed med til at sætte fokus på, hvordan reflekser i den mørke tid skaber synlighed i trafikken, så der i sidste ende kan undgås ulykker. Hos Børneulykkesfonden glæder man sig over det store engagement hos løbeklubberne:

”Løbeklubber i alle afkroge af landet har arrangeret refleksløb – lige fra Vrå i det nordjyske til Nivå i det nordsjællandske. Og jeg glæder mig især over, at refleksløbene er med til at sætte fokus på synlighed i trafikken i alle dele af landet, så så mange danskerne som muligt bliver mindet om vigtigheden af at bruge refleks i den mørke tid”, fortæller Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden.

Tusindvis af reflekser skal lyse Danmarks børn op

Som en del af Årets Refleksdag har Børneulykkesfonden også haft en konkurrence, hvor forældre har kunne vinde reflekser til deres barns skole eller institution. Børneulykkesfonden uddeler faktisk hele 2000 gratis reflekser til skoler og institutioner rundt om i landet. Derudover har Midt- og Vestsjællands Politi fået doneret 2000 reflekser, som de deler ud til skoler i deres distrikt. Det samme gælder Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi som har fået doneret 600 reflekser.

Årets Refleksdag er en tradition, der er startet af Børneulykkesfonden og Codan. Dagen falder hvert år den sidste torsdag, inden vi stiller urene om til vintertid i oktober måned. Formålet med Årets Refleksdag er at sætte fokus på, hvordan reflekser giver bedre synlighed i trafikken i den mørke tid, så vi i sidste ende undgår ulykker.

Sammen med en lang række støttepartnere uddeler og sælger Børneulykkesfonden knap 100.000 reflekser designet af bObles i hele Danmark. På Årets Refleksdag afholder mere end 30 løbeklubber desuden refleksløb. Desuden bliver der uddannet omkring 2000 refleksbetjente i landets børnehaver og institutioner, som skal lære de allermindste om sikkerhed og synlighed. Læs mere på www.refleksdag.dk.

• Bløde trafikanter med reflekser har 85 % lavere risiko for at blive overset i trafikken (Trygg Trafik Norge).
  • Med godkendt refleks: Du bliver synlig på en afstand af 140 meter, hvis bilen har nærlyset tændt. Ved 50 km/t har en bilist med nærlyset tændt 10 sekunder til at opdage dig (Trygg Trafik Norge).
  • Uden refleks: Du bliver synlig på en afstand af 25-30 meter, hvis bilen har nærlyset tændt. Ved 50 km/t har en bilist med nærlyset tændt kun 2 sekunder til at opdage dig (Trygg Trafik Norge).

Reflekser reducerer ulykker i mørket med 85 %. Sådan bruger du refleksen korrekt:

• Refleksen skal hænge i en snor, så den bevæger sig, når du færdes i trafikken.
  • Refleksen bør sidde lavt, så billygterne rammer den.
  • Sæt en refleks foran og bagpå dit overtøj.
  • Sørg for både at have en refleks på overtøjet og på rygsækken/skoletasken.
  • Skift refleksen jævnligt – effekten kan aftage, og reflekser, der sidder fast på tøjet, slides i vask (en refleks i god kvalitet kan holde til ca. 30 vaske).

PR- og kommunikationsmedarbejder Børneulykkesfonden