Ny, eksklusiv klub: Helte samler ind til helte

Nu lanceres Helteklubben – et nyt initiativ, hvor en række nøje udvalgte, stærke personligheder dedikerer det næste år til at gøre en forskel for indlagte børn. De såkaldte ”Helteambassadører” samler ind til initiativet Legeheltene, der skaber aktiv leg og bevægelse for indlagte børn i Danmark.

Netværk, heltegerning og at gøre en forskel. Under disse tre kerneværdier er otte kendte og entreprenante personligheder fra kultur- og erhvervslivet gået sammen om at blive de allerførste helteambassadører i Helteklubben. Bag Helteklubben står Børneulykkesfonden, som for tre år siden startede konceptet Legeheltene op på de danske børneafdelinger. Nu er Legeheltene på 10 hospitaler i Danmark – men efterspørgslen er stor, og målet er, at alle børneafdelinger i Danmark skal have en Legehelt.

Hovedformålet med den nye klub er at skabe opmærksomhed om Legeheltenes arbejde og indsamle midler ind til Legeheltene ved at søsætte spændende og inspirerende projekter, indsamlingsaktiviteter, events m.m.

Et frirum fra sygdom for indlagte børn

Henriette Madsen, Generalsekretær i Børneulykkesfonden, fortæller:

”Målet med Helteklubben er at kunne sende endnu flere Legehelte ud på børneafdelingerne, så vi kan hjælpe dem, der faktisk er de egentlige helte – nemlig børnene. De fortjener at have en hverdag ligesom deres venner derhjemme, som er fyldt med aktiv leg, bevægelse og masser af gode og sjove stunder. Det er det mål, vi alle er drevet af, og allerede nu kan vi mærke et kæmpe engagement hos helteambassadørerne – det er vi så taknemmelige over,” udtaler Henriette Madsen.

Helteklubben blev lanceret med et Helteløb på Herlev Hospital, hvor både børn, Legehelte og helteambassadører fik heltekapper og -masker på og i fælles flok drønede op og ned ad hospitalets gange.

Citater fra udvalgte Helteambassadører:

”Legeheltene gør et fantastisk stykke arbejde med at få indlagte børn op af sengen og ud at lege og bevæge sig. Derfor er jeg utrolig glad for at være en del af Helteklubben, og jeg ser frem til at være med til at indsamle en masse midler til de gode formål,” udtaler couturedesigner Jesper Høvring.

”Tiden er elastisk, specielt for børn. Og under et indlæggelsesforløb trækkes tiden i langdrag, hvilket giver anledning til inaktivitet, kedsomhed, sårbarhed og ensomhed. Når jeg iagttager Legeheltenes arbejde på de danske hospitaler, ser jeg børn der trækkes væk fra en svær langtrukket tid. De leger, danser, underholder, griner og forsvinder sammen med deres helt egen Legehelt. Ind i et bekymringsløst univers – et Narnia der får dem til at stråle. Netop dette er jeg utrolig stolt af at være en del af og støtter glædeligt projektet som Helteambassadør,” udtaler iværksætter Kim Eriksen.

”Jeg er med i Helteklubben, fordi jeg gerne vil gøre en forskel for de mange børn, der hvert år bliver indlagt i Danmark. De har ikke de samme muligheder for bevægelse, aktiv leg og fællesskab, som andre børn, og det betyder meget for mig, hvis jeg kan hjælpe med at gøre deres hverdag bare en tand sjovere, ” udtaler psykolog og forfatter Sarah Zobel