Grøn mand gå, rød mand stå: Gør dit barn trafiksikker til skolestart

Det kan være en stor mundfuld for små, nye trafikanter at lære at læse trafikken rigtigt, men med lidt øvelse kan du hjælpe dit barn godt på vej. Børneulykkesfonden guider til den bedste og sikreste skolestart.

Det er en stor dag, når børn starter i skole. En ny hverdag begynder med mange nye oplevelser, såsom at møde nye klassekammerater, ny lærings- og legeplads, ny skoletaske og meget mere.  Men skolestart er også forbundet med, at mange børn nu skal ud i trafikken, og i 2019 starter over 60.000 nye skolebørn og dermed også 60.000 nye, små trafikanter.

Sikkert til skole

Når dit barn begynder i skole, er det en rigtig god ide at lære dit barn den sikreste vej til skolen og cykle eller gå den mange gange. Husk, at den sikreste vej ikke nødvendigvis er den korteste. En lille omvej tager heldigvis ikke ret lang tid. Ifølge loven skal barnet være mindst 6 år, før det må cykle alene i trafikken. Indtil da skal det følges med en person, der er 15 år eller derover. Det betyder dog ikke, at barnet er klar til at cykle alene, fra det er 6 år. Faktisk kan man ikke regne med, at børn kan cykle sikkert, før de er 10-12 år.

”Forud for skolestart, er det en rigtig god ide at øve ruten til og fra skole, så barnet bliver tryg ved den og er opmærksom på de farer, man kan møde undervejs. Og så kan man som forælder tale med sit barn om de ting, man ser og oplever. Forklar for eksempel, hvorfor I stopper, når der er hajtænder, og fortæl hvad de forskellige skilte betyder. Og læg vægt på, at målet ikke er at komme hurtigst frem, men at det derimod handler om at overholde reglerne og køre sikkert”, fortæller Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Pas på højresvingende lastbiler

En vigtig del af at trafiktræne med sit barn er at forklare, hvordan man som cyklisk kan undgå højresvingsulykker. Som cyklist er man meget sårbar, når man skal lige ud i et kryds, samtidig med at en lastbil skal svinge til højre. Og hvert år bliver mellem en og fem personer dræbt, som følge af en højresvingsulykke. Derfor er Børneulykkesfonden og Flying Superkids er gået sammen med Ejner Hessel, Q-Park, SOS Dansk Autohjælp og Continental Dæk Danmark om at sætte fokus på højresvingsulykker med lastbiler. Sammen har de lavet en film, der sætter fokus på, hvordan børn skal forholde sig, hvis de møder en lastbil i et kryds.

Filmen har til formål at lære børn, hvordan de skal forholde sig til lastbiler i trafikken med særlig fokus på synlighed og opmærksomhed ved højresving. Et udvalg af Flying Superkids gymnasterne medvirker i filmen. I filmen demonstreres den kritiske zone omkring lastbilen, og dette vises fra både chaufføren og børnenes synspunkt. På den måde får børnene den bedste forståelse for, hvordan de som cyklist kan undgå højresvingsulykker.

Du kan se filmen på www.børneulykkesfonden.dk/hoejresving

Træn ruten til skole med dit barn mange gange, så dit barn er tryg ved turen og kender den udenad. Vælg altid den sikreste rute – også selvom den er længere. Det er din vurdering, om dit barn kan ruten godt nok til at kunne færdes alene. Dit barn lærer af din opførsel, så vær et godt forbillede.

• Trafiklys: Dit barn skal kende betydningen af rød-gul-grøn. Træn hvordan man krydser et lyskryds og hvor man skal placere sig.
  • Kryds vejen: Dit barn skal vide, at man kun må krydse vejen ved fodgængerovergange. I skal stå stille og se jer grundigt til begge sider - og så kigge igen hurtigt, før I går ud på vejen. Hav øjenkontakt med bilister og cyklister, og vær sikre på, de holder tilbage.
  • Vær opmærksom: Dit barn skal vide, at når man færdes i trafikken, så skal man ikke distraheres af leg, musik i ørerne, spil på telefonen eller andet. Hav fokus på, hvad der foregår omkring jer.
  • Tag det stille og roligt: Lad være med at løbe. De fleste fejl sker, når det går stærkt.
  • Vær synlig: Særligt i vintermånederne skal man huske at have reflekser foran og bagpå. Gerne en refleksvest. Hvis I cykler, så husk lygterne.
  • På cykel: Brug altid en godkendt cykelhjelm – også mor og far – og det lovpligtige udstyr til cyklen. Giv signal med armen, når I drejer eller stopper. Hvis der er en cykelsti, skal I altid bruge den. Cykler I på vejen, så husk altid at køre i samme retning som bilerne, aldrig køre imod dem.

Få flere tips og øvelser til trafiktræning med dit barn på www.SikkerHverdag.dk

PR- og kommunikationsansvarlig hos Børneulykkesfonden