Forældre glemmer at beskytte deres børn mod solen

En ny undersøgelse viser, at forældre ofte glemmer solcremen eller springer den over. Det er blandt andet manglende viden og travlhed, der er årsagen til dette. Solkampagnen SolSikker fra Børneulykkesfonden og Derma skal hjælpe børn, forældre og institutioner med at huske solbeskyttelsen både i foråret og om sommeren.

Foråret nærmer sig med hastige skridt, og med den følger også mere varme og solrige dage. Dette betyder, at det er tid til at finde solcremen frem igen. Når UV-indekset er 3 eller højere, anbefales det nemlig, at man beskytter sig imod solens stråler. Desværre undlader hver fjerde forældre med børn i institutionsalderen ”ofte” eller ”af og til” at smøre deres barn ind, selvom det er nødvendigt. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Børneulykkesfonden og Derma.

Forældre mangler viden om solbeskyttelse

Undersøgelsen viser også, at det ikke kun er glemsomhed, der gør, at forældrene ikke får smurt deres børn ind i solcreme. For eksempel svarer 21 % af forældrene, at de undlader at give deres børn solcreme på, hvis det er skyet. Og det ærgrer Dermas Kvalitetschef Connie Mørch:

Der kan være situationer, hvor det kan være svært at gennemskue, hvornår man skal give sit barn solcreme på. Man bør derfor altid tjekke UV-indekset, for det er nemlig ikke temperaturen eller mængden af skyer, der afgør, om barnet skal smøres ind eller ej,” siger Connie Mørch. Hun understreger desuden vigtigheden af at smøre nok solcreme på: ”Hvis du bruger for lidt solcreme, reduceres beskyttelsesfaktoren betragteligt, og du og dine børn risikerer at blive forbrændt,” advarer hun. Hendes anbefaling lyder: ”Påfør rigeligt med solcreme, af to omgange og i god tid, inden du går ud. Undersøgelser viser, at det er optimalt at smøre to gange, inden du går ud i solen, så at det samlede lag solcreme bliver tykkere, og der bliver færre helligdage.”

Solcreme bør være en fast del af morgenrutinen

Undersøgelsen viser også, at 16 % af forældrene undlader at smøre deres barn ind, fordi de har for travlt.

”Mange børnefamilier har travlt om morgenen, og så drukner solcremen måske i madpakker, tandbørstning osv. Det er derfor en god ide at inkorporere solcremen i morgenrutinerne på samme måde som fx tandbørstning,” siger Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden.

Danske daginstitutioner skal være solsikre

Mange forældre i småbørnsfamilier er også i tvivl om, hvilke aftaler der gælder i daginstitutionen i forhold til solbeskyttelse. I førnævnte undersøgelse svarer næsten tre ud af fire forældre til børn i institutionsalderen da også, at de finder det ”vigtigt” eller ”meget vigtigt”, at institutionerne oplyser om, hvornår det er tid til at pakke solhatten med i børnenes tasker og huske at give børnene solcreme på om morgenen. Ifølge Børneulykkesfonden kan det have følger:

”Det er meget vigtigt, at daginstitutionerne får kommunikeret ud til forældrene, hvilke regler der gælder i den pågældende institution. Og på samme måde skal forældrene også gøre en indsats for at orientere sig om reglerne. Hvis der er forvirring omkring reglerne, øges risikoen for, at børnene ikke bliver beskyttet tilstrækkeligt mod solens stråler i løbet af dagen i institutionen,” siger Henriette Madsen.

Børneulykkesfonden og Derma gør børn solsikre

For at huske både forældre, børn og pædagoger på vigtigheden af at beskytte sig mod solen, afholder Derma og Børneulykkesfonden den populære solkampagne SolSikker for femte år i træk. Kampagnen har til formål at oplyse om solbeskyttelse via en gratis læringspakke, der er særligt udviklet til børn i legestuer og børnehaver. De seneste år har mere end 160.000 børn deltaget i kampagnen, og i år forventes 45.000 børn yderligere at deltage.

De deltagende institutioner og legestuer modtager en kampagnepakke, som indeholder svanemærket og allergimærket solcreme fra Derma samt spil, lege, minibøger, klistermærker og meget mere.

1. Skygge
  • Giv solen en frokostpause mellem kl.12-15.
  • Søg skygge når UV-indekset er 3 eller mere.
  • Husk: Børn, der hverken kan kravle eller gå, skal altid anbringes i skyggen.
  1. Solhat
  • Undgå at blive skoldet. Når huden er rød, er skaden sket.
  • Dæk bar hud til med tøj og hat, når solen står højest.
  1. Solcreme
  • Anvend som minimum faktor 15 i Danmark.
  • Smør kroppen godt ind. Én krop, én håndfuld. Mængden af solcreme er vigtig, og bruger du for lidt reduceres solbeskyttelsen betragteligt og kan betyde, at du bliver solskoldet, selvom du har smurt solcreme på.
  • Husk også ansigt og nakke, selvom der anvendes solhat.
  • Påfør solcremen 15 minutter, inden I skal udenfor.
  • Vælg en solcreme, der er svanemærket, uparfumeret og allergimærket.

PR- og kommunikationsansvarlig hos Børneulykkesfonden