Sådan undgår du børneulykker på trampolinen

60 % af børnefamilierne lader trampolinen stå ude året rundt, og hver fjerde tjekker kun trampolinens stand hvert andet år eller sjældnere. Det og forkert hoppeadfærd giver risiko for ulykker. 10-årige Frida er et af de mange børn, som er kommet til skade på trampolinen.

Når træerne springer ud, springer mange børn op på trampolinen i haven. Det er sundt og sjovt at hoppe, men forkert adfærd og manglende sikkerhedstjek af trampolinen giver risiko for ulykker.

Tal fra en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Børneulykkesfonden, viser, at 60 % af børnefamilierne lader trampolinen stå ude året rundt, og hver fjerde familie glemmer at tjekke, hvilken stand den er i. Rustne fjedre, huller i dugen og løse ben og kantpuder øger risikoen for, at legen ender galt.

”Det er vigtigt, at forholdene på og omkring trampolinen er sikre, så man tager sine forholdsregler imod de ulykker, en slidt trampolin kan forårsage ulykker. Jeg anbefaler derfor, at man følger vores råd til, hvordan en trampolin sikkerhedstjekkes. Trampolinen er jo et fantastisk redskab til at få børn i bevægelse, så de skal endelig have lov at hoppe løs, så længe det foregår på en sikker måde”, udtaler Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Når man lader trampolinen stå ude hele året, skal man være særligt opmærksom på at tjekke trampolinens sikkerhed. Kulde og fugt kan gøre trampolinen rusten og mør. Det – sammen med forkert hoppeadfærd - øger risikoen for ulykker. Heldigvis kan forældre mindske risikoen. Børneulykkesfonden og Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at forældre tjekker trampolinen hvert forår og efterår.

”Forældre bør tjekke, at skruer og kantpuder er sikkert monteret, og at samlinger og ben sidder ordentligt fast. Man bør også skifte rustne fjedre og tjekke, at der ikke er huller eller revner i dugen,” siger kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Cramon.

De bør også sikre sig, at der er god plads over og rundt om trampolinen, og at underlaget er jævnt og blødt.

Fridas ferie blev ødelagt
Selvom man har husket at sikkerhedstjekke sin trampolin, er det også vigtigt, at forældre vejleder deres børn i den rette adfærd på trampolinen. Det har 83 % af forældrene ifølge Børneulykkesfondens undersøgelse heldigvis gjort.

Men der er stadig børn, som kommer til skade. Da Frida Boe Madsen fra Esbjerg var fem år gammel, brækkede hun benet på grund af en ulykke på trampolinen.

”Der var en, som gav mig et stempel. Det vil sige, at de hoppede lige ved siden af mig, så jeg fløj op i luften, og så landede jeg forkert på foden. Jeg fik en revne i knoglen i min ankel. Vi skulle på sommerferie, og jeg kunne ikke rigtig komme ud på legepladserne eller i poolen, så det var ret kedeligt,” siger den nu 10-årige Frida Madsen.

Hør Frida fortælle om ulykken her: https://sikkerhedsstyrelsen.videomarketingplatform.co/frida-matte-holde-sommerferie-pa

1. Hop altid én ad gangen.
2. Brug sikkerhedsnettet.
3. Slå aldrig saltomortaler.
4. Børn under seks år skal have en voksen med ved trampolinen.
5. Husk jævnligt at give trampolinen et sikkerhedstjek.

1. Sørg for, at skruer og kantpuden er sikkert monteret.
2. Tjek at samlingerne og benene sidder ordentligt fast.
3. Skift rustne fjedre og tjek at dugen er uden huller eller revner.
4. Tjek trampolinens omgivelser – er der god plads over og rundt om trampolinen.
5. Undersøg om underlaget er jævnt og blødt, fx græs.

Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Børneulykkesfonden. Der er gennemført 1.017 CAWI-interviews med danske forældre i alderen i 18-65 med hjemmeboende børn under 16 år. Undersøgelsen er foretaget i januar/februar 2019.

Håndtering af trampolinen:

• 40 % af de adspurgte pakker trampolinen ned, når udendørssæsonen er ovre.
  • 37 % af de adspurgte lader trampolinen stå ude hele året.
  • 17 % af de adspurgte lader trampolinen stå ude, men fastgør den, så den ikke blæser væk.
  • 6 % af de adspurgte lader trampolinen stå ude, men tager nettet af og lægger det indenfor.
  • 26 % af de adspurgte har en nedgravet trampolin.
  • 71 % af de adspurgte har et sikkerhedsnet til trampolinen

Sikkerhedstjek af trampolin:

• 42 % af de adspurgte sikkerhedstjekker trampolinen hvert halve år.
  • 32 % af de adspurgte sikkerhedstjekker trampolinen én gang om året.
  • 21 % af de adspurgte sikkerhedstjekker hvert andet år eller sjældnere eller aldrig

Adfærd i forhold til trampolinen:

• 43 % af de adspurgte lader ofte deres barn hoppe på trampolinen uden at der er en voksen til stede.
  • 28 % af de adspurgte lader nogle gange deres barn hoppe på trampolinen uden at der en voksen til stede.
  • 14 % af de adspurgte lader sjældent deres barn hoppe på trampolinen uden at der en voksen til stede.
  • 15 % af de adspurgte lader aldrig deres barn hoppe på trampolinen uden at der en voksen til stede.
  • 83 % af adspurgte har talt med deres barn om hvordan de skal hoppe på trampolinen for at undgå ulykker.

PR- og kommunikationsansvarlig hos Børneulykkesfonden