Flere børn skal gå eller cykle til skole og institution

I en ny undersøgelse svarer næsten halvdelen af de adspurgte forældre med børn i alderen 3-5 år, at de kører deres barn til og fra skole/institution. I uge 11 og 12 inviterer Børneulykkesfonden og Nickleodeon danske børn og deres forældre til at parkere bilen derhjemme og i stedet gå eller cykle til skole/institution. Skoler fra hele Danmark deltager i kampagnen.

Det kan være fristende at tage bilen, når børnene skal fragtes til og fra skole/institution – især i de mørke og kolde tider. Men når børn går eller cykler til skole/institution, giver det en sund start på dagen, er godt for motorikken og er med til at lette det trafikale kaos, som ofte ses omkring skoler og institutioner om morgenen. Desværre viser tal fra en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget på vegne af Børneulykkesfonden, at 49 % af de adspurgte forældre med børn i alderen 3-5 år kører deres barn til og fra skole/institution. For forældre til børn i alderen 6-10 år er tallet 28 %.

Læring om trafiksikkerhed skal være en leg

Når Børneulykkesfonden og Nickleodeon afholder kampagnen Aktiv med PAW Patrol, er formålet at få flere børn og deres forældre til at gå eller cykle til skole/institution. Kampagnen tager udgangspunkt i karaktererne fra den populære tv-serie PAW Patrol.  Alle dage i uge 11 og 12 kickstartes med sjove og underholdende PAW Patrol missioner, så transporten til skole/institution bliver sjov og lærerig. Samtidig skal børnene hver dag lave en aktivitetsleg i skolen/institutionen, som hænger sammen med dagens mission. Børnene vil altså lege sig til viden om trafiksikkerhed, herunder faremomenter og signaler, de kan møde i trafikken.

’’Vi er glade for, at Nickelodeon og de populære karakterer fra PAW Patrol kan være med til at sætte fokus på motion og trafiktræning blandt børn. Og forhåbentlig kan kampagnen bidrage til, at rigtig mange børn bliver opmærksomme og ansvarlige trafikanter. Vi håber naturligvis, at de aktive uger kan blive en årligt tilbagevendende tradition”, siger Anna Giulianelli, ansvarlig for Nickelodeon og Viacom i norden.

Trafiktræning prioriteres højt

Heldigvis prioriterer mange forældre trafiktræning med deres børn højt. Faktisk svarer 40 % af forældrene med børn i alderen 3-5 år, at de ofte lærer deres barn om trafiksikkerhed. For forældre med børn i alderen 6-10 år er tallet 46 %. Det kan dog være svært at finde på nye, sjove måder at lære om trafiksikkerhed på. Med materialet til Aktiv med PAW Patrol gøres læringen om trafiksikkerhed sjov og underholdende samtidig med, at man får bevæget sig.

”Som forælder kan det være svært at finde tid til at trafiktræne med sit barn. Og det kan være udfordrende at finde på nye og sjove måder at lære om trafiksikkerhed. Med kampagnen Aktiv med PAW Patrol kan forældre og lærere heldigvis få ideer til, hvordan man kan gøre trafiktræning til en sjov aktivitet, som man kan klare på vej til skole eller institution og gennem aktive lege i klasseværelset”, siger Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

• Aktiv med PAW Patrol er udviklet af Børneulykkesfonden med støtte fra Nickleodeon.
  • For 190 kr. kan kampagnepakken ”Aktiv med PAW Patrol” bestilles til institutioner og skoler.
  • Læs mere om kampagnen Aktiv med PAW Patrol på www.aktivmedpawpatrol.dk.

PAW Patrol er en canadisk tegnefilmserie fra tv-kanalen Nickelodeon. PAW Patrol består af 9 karakterer – otte hunde og drengen Ryder, som leder missionerne. Ryder holder styr på hundene og sender dem på mission, når de skal redde befolkningen i deres by, Adventure Bay. Alle hundene har særlige egenskaber, som kommer til gavn på missionerne.

• 48 % af forældrene med børn i alderen 3-5 år svarer, at de typisk kører deres barn i bil til og fra institutionen. For forældre til børn i alderen 6-10 år er tallet 28 %.
  • 40 % af forældrene med børn i alderen 3-5 år svarer, at deres barn aldrig går eller cykler til og fra institutionen, For forældre med børn i alderen 6-10 år er tallet 25 %.
  • 40 % af forældrene med børn i alderen 3-5 år svarer, at de ofte lærer deres barn om trafiksikkerhed. For forældre med børn i alderen 6-10 år er tallet 46 %.

Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Børneulykkesfonden. Der er gennemført 1.017 CAWI-interviews med danske forældre i alderen i 18-65, med hjemmeboende børn i alderen 0-16 år. Undersøgelsen er foretaget i januar/februar 2019.

PR- og kommunikationsansvarlig hos Børneulykkesfonden