Pressemeddelelse vedr. dødsfald på Kilimanjaro

Børneulykkesfonden er meget kede af at måtte informere, at én af de i alt 29 personer, der, som led i velgørenhedsinitiativet Climb for Charity, besteg Kilimanjaro søndag d. 20. januar 2019, er afgået ved døden som følge af et hjertestop. Af hensyn til familie og pårørende oplyses ikke navnet på deltageren.

Det er endnu uvist, hvad der førte til, at deltageren pludselig faldt om på vej ned af bjerget. Forud for rejsen havde deltageren udfyldt en helbredserklæring, samt gennemgået et særligt tilrettelagt træningsprogram samt deltaget i kurser om højdesyge og stresshåndtering. Det har derfor ikke været muligt at forudse dette tragiske dødsfald. På alle Climb For Charity ture, deltager en læge. Lægen var tilstede, da deltageren faldt om, men til trods for, at der straks blev ydet førstehjælp var det ikke muligt at genoplive.

Deltagerens familie er underrettet. Alle deltagere er tilbudt krisehjælp. Deltagere og Børneulykkesfonden er naturligvis dybt berørte og meget chokerede, og håber derfor også på mediernes forståelse for, at man ikke ønsker at udtale sig yderligere.

Hent materiale