Færre fyrværkeriulykker blandt børn og unge

Sidste nytår kom 65 børn under 15 år til skade med fyrværkeri. Det er 25 % færre end året før. Der er dog stadig plads til forbedring. Det viser nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital, der siden 1995 har registreret fyrværkeriulykker fordelt over hele landet.

Nytårsaften og nytårsdag blev markant færre børn og unge behandlet efter fyrværkeriulykker i forhold til de to foregående år. Det er især børn og unge i alderen 10-14 år, der er årsag til det store fald i ulykkesstatistikken.

”Fyrværkeriskader kan følge børnene resten af livet. Derfor er det selvfølgelig positivt, at vi ser en nedgang i antallet af tilskadekomne børn. Men der er stadig plads til forbedring. Børn udgjorde nemlig 26 % af alle ulykker ved seneste nytårsdøgn, og det tal er simpelthen for højt. Jeg hæfter mig desuden ved, at mere end hver tredje fyrværkeriulykke var forårsaget af, at børnene selv antændte fyrværkeriet”, udtaler overlæge Jens Lauritsen fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital.

Børn skal huske beskyttelsesbrillerne

I en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Børneulykkesfonden blandt 1014 forældre med børn under 16 år, svarer tre ud af fire, at deres børn altid bruger beskyttelsesbriller nytårsaften. Og netop beskyttelsesbriller er vigtige, da alvorlige øjenskader kan følge børnene resten af livet.

Tallene fra Ulykkes Analyse Gruppen viser da heldigvis også, at antallet af tilskadekomne børn, der havde sikkerhedsbriller på er steget fra knap halvdelen til to tredjedele og antallet af øjenskader er faldet.

”Det er naturligvis glædeligt, at flere af de tilskadekomne børn havde beskyttelsesbriller på. Men det er langt fra tilfredsstillende, at kun tre ud af fire forældre i Børneulykkesfondens undersøgelse svarer, at deres børn altid bruger beskyttelsesbriller. Det tal skal være meget højere,” siger overlæge Jens Lauritsen og fortsætter: ”Det kan ikke siges nok, hvor vigtigt det er at have beskyttelsesbriller på – ALLE skal have briller på, uanset om man antænder ”lige nu” eller ser på andres fyrværkeri.”

Forældre bør holde bedre øje

Af tallene fra Analyse Gruppen fremgår det yderligere, at mere end hver tredje af de 65 tilskadekomne børn mellem 0-14 år selv havde antændt fyrværkeriet.

”Som udgangspunkt bør optændingen af fyrværkeri overlades til de voksne. Hvis børn og unge alligevel får lov til at optænde fyrværkeri, er det yderst vigtigt, at der er en voksen til stede, som holder øje med, at alt foregår efter reglerne. Børn og unge under 15 år forstår ikke altid faren ved fyrværkeri eller konsekvenserne af deres handlinger, hvorfor vi anbefaler, at forældrene viser sig som gode rollemodeller og går med deres børn ud og fyrer krudt af,” siger Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

1.     Brug altid beskyttelsesbriller

2.     Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri

3.     Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden

4.     Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet

5.     Gå aldrig tilbage til en fuser

Kilde: Sikkerhedsstyrelsen (www.sik.dk)

3 ud af 4 forældre (76 %) svarer, at deres børn altid bruger sikkerhedsbriller nytårsaften.
6 ud af 10 forældre (58 %) svarer, at de altid selv bruger sikkerhedsbriller nytårsaften.

3 af ud 10 forældre (28 %) giver ofte eller nogle gange deres børn lov til at antænde fyrværkeri uden opsyn.
Halvdelen af forældrene (45 %) giver ofte eller nogle gange deres børn lov til at antænde fyrværkeri under opsyn af en voksen.

Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Børneulykkesfonden. 1.014 gennemførte interviews med forældre til hjemmeboende børn under 16 år. Gennemført som en webbaseret undersøgelse i oktober 2018.

254 fyrværkeriulykker for alle aldersgrupper på landsplan ved seneste nytårsdøgn (2017/18). Der er samme niveau som de seneste år.

65 fyrværkeriulykker med børn under 15 år på landsplan ved seneste nytårsdøgn (2017/2018). Det er et markant fald fra de foregående to år, men i samme niveau som i 2010-13.

Børneulykker udgjorde 25,6 % af alle fyrværkeri-ulykker ved seneste nytårsdøgn.

15 tilfælde af øjenskader (23,1 %).
26 tilfælde af håndskader (40 %).

I 9,2 % af tilfældene var der tale om en alvorlig ulykke.
I 4 ud af 10 tilfælde (38,5 %) havde barnet selv antændt fyrværkeriet.
I halvdelen af tilfældene (47,5 %) havde barnet ikke anvendt beskyttelsesbriller (baseret på det antal, som har opgivet, om de anvendte briller eller ej).

Raketter var den mest repræsenterede produktgruppe blandt børneulykkerne. Raketter var involveret i 21 (34,4 %) af børneulykkerne.

Børneulykker fordelt på region

Region Hovedstaden: 20 (30,8 %)
Region Sjælland: 12 (18,5 %)
Region Syddanmark: 24 (36,9 %)
Region Midtjylland: 9 (13,8 %)
Region Nordjylland: 0 (0 %)

I alt er der sket 1857 fyrværkeri-ulykker med børn under 15 år gennem de seneste 21 år.

I alt er der sket 683 fyrværkeri-ulykker med børn under 15 år gennem de seneste 10 år.

PR- og kommunikationsansvarlig hos Børneulykkesfonden