3 ud af 5 pædagoger efterspørger flere redskaber til bevægelse

Mange pædagoger ønsker ideer og redskaber til at få mere bevægelse ind i daginstitutionerne. Derfor sætter Børneulykkesfonden, DGI og bObles igen i år fokus på leg og bevægelse, når flere end 15.000 børn fra 431 institutioner fra hele landet deltager i bevægelsesugen ”Hej skal vi lege?” i uge 41.

Motorisk leg og bevægelsesglæde er i højsædet, når Børneulykkesfonden, DGI og bObles igen i år inviterer alle landets daginstitutioner til at lege med i den årlige bevægelsesuge ”Hej skal vi lege?”. Siden 2011 har mere end 300.000 børn leget med.

Bevægelsesugen giver børn og voksne en god anledning til at sætte fokus på bevægelse – og det er der brug for, viser en undersøgelse, Børneulykkesfonden har lavet blandt pædagoger i daginstitutioner. Her angiver 59 % af pædagogerne, at de gerne vil have flere ideer og redskaber, så flere oplever glæden ved at bevæge sig.

Når leg begrænses af rum

Men det er ikke altid, rammerne i institutionerne gør det nemt at få sved på panden. En ny undersøgelse fra Børneulykkesfondens Børnepanel blandt 324 børnehavebørn viser, at 38,4% af børnene svarede, at de blev skældt ud af de voksne, når de løb eller hoppede indenfor, og 34,1% fik skæld ud, når de råbte, snakkede højt eller larmede.

”Undersøgelsen viser, at de vilde lege ofte skal foregå udenfor, imens de mere rolige lege kan leges indenfor. I de opfølgende interviews med børnene nævnes bl.a. ”inde-stemmer” og at ”lege, løb og råbe” skal foregå udendørs. Daginstitutionernes rammer er forskellige i forhold til mulighederne for bevægelse, men i denne uge udfordrer vi normerne lidt og inviterer den aktive leg indenfor,” udtaler Henriette Madsen, Generalsekretær for Børneulykkesfonden.

Motorisk udvikling og bevægelse i højsædet

1. juli trådte en ny dagtilbudslov i kraft, og for første gang er leg tydeligt skrevet ind i loven som et klart signal om, at leg skal vægtes endnu højere i dagtilbuddene.

Det er vi rigtig glade for i DGI, for gennem leg oplever børnene glæden ved at bevæge sig. Med ”Hej skal vi lege?” får bevægelsesglæden en ekstra dimension, hvor vi er med til at give børnene lyst, mod og forudsætninger til at være aktive. Og forhåbentlig varer det hele livet,” siger Søren Møller, der er formand for DGI.

Børneulykkesfondens undersøgelse viser også, at 48 % af pædagogerne prioriterede mere bevægelse i børnenes hverdag, efter de har været med i bevægelsesugen.

15.631 børn ruller terningen

Årets legetema er i år en motorikterning med tilhørende motorikplader designet af bObles. Men legene er langt fra firkantede. I ugen skal børnene nemlig både balancere, hoppe, bygge tårn og gå slalom med redskaberne - fantasifulde lege, som alle er udviklet af børnefysioterapeut og bevægelsesekspert Louise Hærvig.

”I år ønsker vi med terningen og de matchende plader at blande bevægelse med former, farver og tal. ”Hej skal vi lege?” er med fokus på LEG, men i legen er der så meget læring både socialt og emotionelt – og helt konkret i forhold til at tælle: hvor mange er der? Hvad er formen, og hvad er farven? Er de forskellige eller ens? Det vigtige her er at snakke sammen, prøve det med kroppen og pirre den herlige nysgerrighed i nærværende leg,” fortæller Louise Hærvig.

Også derhjemme kan børn og forældre prøve kræfter med den motoriske leg fra ”Hej skal vi lege?”. Find en almindelig terning, og kast jer i gang med bevægeglæden.

Slå med terningen og prøv disse bevægelseslege afhængig af, hvad øjnene på terningen viser:

1. Sæt dig på hug og hop op
  2. 2 er = med 2 personer. Kan I mon gå trillebør sammen?
  3. Stå på ét ben og tæl til 3. Først det ene ben og så det andet.
  4. Snur rundt om dig selv – 2 gange til den ene side, 2 gange til den anden side – og STOP!
  5. 5 hop frem og 5 hop tilbage. Kan du finde rytmen?
  6. Kryb frem på gulvet som en slange. Hvor langt kan du komme, imens du tæller til 6?

Kilde: Louise Hærvig, børnefysioterapeut

• ”Hej skal vi lege?” arrangeres af Børneulykkesfonden, DGI og bObles.
  • I år er tilmeldt 15.631 børn fordelt på omkring 431 institutioner.
  • Siden 2011 har mere end 300.000 børn deltaget i ”Hej skal vi lege?”
  • Årets legetema 2018 er bygget op omkring den specialdesignede motorikterning og tilhørende motorikplader fra bObles. Legene er udarbejdet i samarbejde med børnefysioterapeut Louise Hærvig.
  • For kun 240 kr. kan børnehaver, vuggestuer og dagplejere bestille en pakke med motorikredskaber, legehæfter, plakater, diplomer til børnene samt informationshæfter til forældrene og institutionen.

Alt materiale kan downloades gratis på www.hejskalvilege.dk

Børneulykkesfondens Børnepanel

Børnepanelet er udviklet af Børneulykkesfonden med støtte fra Sundhedsstyrelsen. Målet med Børnepanelet er at undersøge børnehavebørns tanke- og adfærdsmønstre inden for en række forskellige emner relateret til børnesikkerhed for mere målrettet at kunne udvikle initiativer til forebyggelse af ulykker. Børnene svarer uden voksenhjælp på et spørgeskema, som præsenteres for børnene via lyd og billeder.

Undersøgelsen om børns leg og bevægelse er besvaret af 324 børn, og den endelige rapport er endnu ikke udgivet. Læs mere om Børnepanelet på www.børnepanelet.sikkerhverdag.dk

Børneulykkesfondens undersøgelse blandt pædagoger:

Elektronisk spørgeskema sendt ud til deltagerne i ”Hej skal vi lege?” 2017. I alt deltog 159 pædagoger og andet pædagogisk personale.