I denne uge: 2000 børnehavebørn cykler sig til bedre motorik

I de kommende to uger er der fokus på cykelsjov, bevægelse og motorik, når Børneulykkesfonden for første gang nogensinde afholder cykelugen ”Hej skal vi cykle?”. Ugen skal gøre de små sikrere på de to hjul og stimulere deres motorik, fordi for mange børn i Danmark har sansemotoriske vanskeligheder.

Børnene kender allerede cyklerne fra hverdagen på børnehavernes legepladser, men cyklerne spiller en anden og vigtigere rolle i den landsdækkende ”Hej skal vi cykle?”-kampagne, der triller af stablen i uge 36. I alt er 2152 børn fra 70 institutioner landet over med i kampagnen. Kampagnen sætter fokus på cykelsikkerhed via et omfattende læringsmateriale med forslag til aktiviteter, som udfordrer og styrker børnenes motoriske færdigheder og gør dem mere sikre på cyklerne.

Og det er der god grund til, for undersøgelser viser, at mange børn i Danmark har problemer med motorikken. Undersøgelsen Tidlig Indsats viser, at børn 44 % af de 3,5-årige børn havde mindre sansemotoriske vanskeligheder, imens 4 % havde gennemgribende sansemotoriske vanskeligheder (2016). Derfor er netop stimulering af de tre primære sanser fokus i læringsmaterialet.

“Bevægelse er vigtig for alle, men især børn under udvikling har brug for at bevæge sig, så meget som overhovedet muligt! Når børn cykler, styrker de balancen, bevægelsernes præcision og kropsbevidstheden. Cykling er leg, bevægelse og en sund transportmulighed,” siger ergoterapeut Signe Tange fra Børneulykkesfonden, der har været med til at udvikle læringsmaterialet.

God motorik forhindrer ulykker

Med ”Hej skal vi cykle?” leger børnene en masse cykellege og prøver forskellige aktiviteter på cyklerne. Cykeløvelserne er bygget op omkring kampagnens legeredskaber, ”cykelsten” og ”cykelskiver”, som er udviklet i samarbejde med designvirksomheden bObles. Omdrejningspunktet for alle øvelser og lege er, at børnene får brugt kroppen, mens de har det sjovt sammen. Børnene bliver gode til at navigere, holde balancen, cykle i forskelligt tempo, tage hensyn til andre, give signaler på cyklen og meget mere.

”At mestre kroppen og cyklen er essentielt for at blive en god trafikant, og derfor er cykellegene udviklet for at styrke børnenes motoriske kompetencer. Det kombineret med læring om trafiksikkerhed giver et godt fundament for at undgå ulykker i trafikken,” udtaler Generalsekretær i Børneulykkesfonden, Henriette Madsen.

Kampagnen arrangeres af Børneulykkesfonden med puljemidler fra undervisningsministeriet. ”Hej skal vi cykle?” foregår i uge 36 for daginstitutioner landet over med fokus på leg, cykling og sansemotorik.

”Hej skal vi cykle?” udspringer af Børneulykkesfondens populære bevægelseskampagne ”Hej skal vi lege?”, hvor 300.000 børn siden 2011 har leget med. En evaluering af sidste års kampagne viste, at hver fjerde børnehave efterfølgende igangsatte flere fysiske aktiviteter i dagligdagen.

For kun 240 kr. kan børnehaverne bestille en pakke med

• 9 cykelsten i rød, gul og grøn designet og produceret af bObles
  • 20 cykelskiver i rød, gul og grøn
  • Cykelaktivitets- og legehæfte inkl. forslag til ugeplan for hele cykelugen
  • Pædagogisk vejledning inkl. uddybning i forhold til de pædagogiske læreplanstemaer
  • 40 diplomer til uddeling til børnene
  • 40 forældrefoldere
  • Tre kampagneplakater til institutionen

Al materialet kan downloades gratis på www.hejskalvicykle.dk

Når vi cykler, bruger vi næsten alle vores sanser og gør vores krop og motorik en kæmpe tjeneste. Sanserne vi bruger i Hej skal vi cykle?:

• Den vestibulære sans: Også kaldet hovedbalancesansen. Den sidder i det indre øre og sørger for, at vi holder balancen. Det er også denne, der fortæller os, når vi bliver svimle eller rundtossede f.eks. af at gynge, rulle, trille osv. Den trænes ekstra godt ved f.eks. at slå en masse kolbøtter eller vende hovedet nedad.
  • Muskel-ledsansen: Denne er nok – side om side med balancen – den vigtigste sans, når man cykler. Det er kroppens evne til at opfatte bevægelse, bruge muskelkraft, kropsstillinger og kroppens placering i rummet, og den ligger i muskler, led og sener. Det er altså med denne “kroppen ved”, hvor meget muskelkraft, der skal til for at udføre en bevægelse, inkl. koordinationen og hastigheden af denne.
  • Den taktile sans: Den del af taktilsansen, der bruges i denne sammenhæng er 1) Bevægelsernes præcision: Hvis følesansen er nedsat medfører det upræcise bevægelser. 2) Kropsbevidsthed: Der er rigtig mange sanser, der skal arbejde sammen, når man cykler. 3) Balance: Når man er ved at komme ud af balance, så skal kroppen kunne mærke dette for at kunne ’rette op’ igen.

Ovenstående tre sanser kaldes også de grundmotoriske sanser og er grundlaget for hele vores bevægeapparat og kropskontrol. Foruden dem er også synssansen og høresansen inkluderet, fordi de bruges i trafikken til at aflæse signaler og orientere sig med.