Tusindvis af børn kommer hvert år til skade på trampolinen

Mange havetrampoliner er allerede kommet på græs – eller står klar i skuret til at komme det. Desværre betyder det også, at skadestuerne kan forvente mange brækkede børnelemmer. Derfor er kampagnen ”Hop med hovedet” klar med gode råd til en sikker sæson for trampolinhop.

Hvert år kommer tusindvis af børn til skade som følge af et uheld på en trampolin. Den seneste opgørelse fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital (OUH) viser, at der i perioden fra den 1. januar til den 13. november 2015 var 7.900 børn, der måtte en tur på skadestuen efter at være kommet til skade på en havetrampolin. Det er en stigning på ti procent i forhold til året før.

De yngste børn er særligt udsatte

Undersøgelsen viser desuden, at det især er børn i alderen 5-9 år, der kommer galt afsted på trampolinen. For børn i denne aldersgruppe ender næsten hver fjerde trampolinulykke med et knoglebrud. Ifølge Mette Cramon, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, er det derfor vigtigt, at forældrene opstiller nogle regler for børnenes adfærd, når de hopper på trampolin:

”Børnene har det sjovt, når de er aktive på trampolinen. Men flere børn kommer stadig til skade. De fleste ulykker sker ikke på grund af trampolinen, men på grund af børnenes adfærd på trampolinen. Børnene kommer ofte galt af sted, når de hopper sammen med andre børn, som ikke er på deres egen højde. Det er derfor vigtigt, at forældrene laver nogle klare regler for børnene, så de undgår skader og ulykker,” siger Mette Cramon.

Mange forældre følger ikke trampolinrådene

Hop altid kun én ad gangen på trampolin. Sådan lyder et af de fem trampolinråd, som er udarbejdet af Forbrugerrådet Tænk, Sikkerhedsstyrelsen og Børneulykkesfonden. Alligevel svarer 84 procent af de adspurgte forældre i en undersøgelse, som Epinion har foretaget på vegne af Børneulykkesfonden, at de har ladet deres børn hoppe mere end én ad gangen på trampolinen.

I et andet af de fem trampolinråd anbefales det, at der altid er en voksen til stede, når børn under seks år hopper på trampolin. I undersøgelsen svarer over halvdelen af de adspurgte forældre til børn under seks år, at de ofte eller nogle gange lader deres barn hoppe på trampolin, uden at der er en voksen til stede. I Børneulykkesfonden mener man derfor, at det fortsat er nødvendigt at skabe fokus på de ulykkesforebyggende trampolinråd:

”I Børneulykkesfonden er det vores opfattelse, at mange trampolinulykker kunne have været undgået. Trampolinen er et fantastisk redskab til at få børn i bevægelse, og derfor er det ærgerligt, at så mange børn kommer til skade. Ved at udbrede kendskabet til trampolinrådene håber vi, at vi kan være med til at ændre statistikken og nedsætte antallet af ulykker på trampoliner,” siger Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Hop med hovedet

De tre samarbejdspartnere, som står bag trampolinrådene, er også initiativtagerne bag kampagnen ”Hop med hovedet”, der ligeledes har til formål at nedsætte antallet af ulykker ved at skabe øget fokus på sikker adfærd på trampolinerne.

1.     Hop altid én ad gangen

2.     Brug sikkerhedsnettet

3.     Slå aldrig saltomortaler

4.     Børn under seks år skal have en voksen med ved trampolinen

5.     Husk jævnligt at give trampolinen et sikkerhedstjek

·         Sørg for, at skruer og kantpuden er sikkert monteret.

·         Tjek, at samlingerne og benene sidder ordentligt fast.

·         Skift rustne fjedre.

·         Tjek, at dugen er uden huller og revner.

·         Tjek trampolinens omgivelser. Er der god plads over og rundt om trampolinen?

·         Undersøg, om underlaget er jævnt og blødt, fx græs.

I perioden januar til 13. november 2015 kom 7.900 børn på skadestuen efter et uheld på trampolinen.

• 40 % var mellem 5-9 år (ca. 3.180 børn).
  • 70 % blev afsluttet på skadestuen
  • 23 % endte med et knoglebrud

Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital (Perioden 2005–13. november 2015)

Undersøgelsen er foretaget af Epinion på vegne af Børneulykkesfonden. Undersøgelsen er gennemført på baggrund af i alt 1.004 gennemførte interview med forældre med hjemmeboende børn under 18 år. Interviewene er gennemført i marts 2017.

PR- og kommunikationsansvarlig hos Børneulykkesfonden

Mette Cramon