Kvalitetstid med børnebørnene gør de ældre lykkeligere

Vi lever længere, og nu viser en ny rapport fra Institut for Lykkeforskning, at vi ikke alene får et længere liv, men også bliver lykkeligere med årene. Ifølge rapporten er danske ældre væsentligt lykkeligere end ældre i andre europæiske lande. Dette kan skyldes det danske velfærdssamfund samt et højere aktivitetsniveau blandt ældre, men tal viser faktisk også, at lykken i høj grad opstår ud fra værdifulde relationer mellem ældre og deres børnebørn.

Ifølge en ny rapport fra Institut for Lykkeforskning er danske ældre lykkeligere end ældre i andre europæiske lande[1]. Lykken kan bl.a. være et resultat af vores velfærdssamfund, der bidrager med økonomisk sikkerhed og sikrer behandling ved sygdom. Samtidig viser tal fra DGI (2015), at antallet af medlemmer i aldersgruppen 60+ er steget med 70% inden for det sidste årti. Det indikerer, at danske ældre er blevet mere fysisk aktive, hvilket tidligere studier[2] har påvist også øger livskvaliteten.

Danske ældre er lykkeligere pga. de familiære relationer

Udover øget fysisk aktivitet og velfærdssamfundets sikkerhedsnet viser rapporten også, at danske ældres lykke i lige så høj grad skyldes den særlige relation, som de ældre har til deres børnebørn. Ifølge rapporten er danske ældre nemlig mere tilfredse med deres familiære relationer end ældre i resten af Europa. Dette på trods af, at danske ældre ikke bruger nær så meget tid sammen med deres familier, som ældre i eksempelvis Italien gør[3].

Meik Wiking, direktør i Institut for Lykkeforskning, uddyber:  ”Ifølge rapporten vidner forholdet mellem danske ældres højere tilfredshed samt mindre samvær med familien om, at relationen til familien – og i særdeleshed relationen til børnebørnene – handler om kvaliteten og værdien i samværet og ikke mængden af samvær.”

Dertil påpeger han: ”Rapporten viser også, at danske ældre med børnebørn har en højere livstilfredshed end ældre, der ingen børnebørn har. Samværet med børnebørn er altså en værdi i de ældres optik, der er med til at generere og opretholde lykke.”

Gavnligt samvær på tværs af generationerne

Ifølge rapporten er den værdifulde relation gensidig. Samværet mellem ældre og deres børnebørn skaber nemlig indblik i nye og forskellige perspektiver. Samtidig betragter børnebørnene samværet med deres bedsteforældre som et frirum, hvor fokus er på hygge og værdien i de gode stunder sammen.

De danske ældre har de rette prioriteringer, både hvad angår fysisk aktivitet og værdifuldt samvær med deres børnebørn, hvilket medfører større lykkefølelse. I den sammenhæng viser tal fra en Epinions-undersøgelse foretaget på vegne af Børneulykkesfonden, at gennemsnitligt 45% af de deltagende forældre foretrækker, at deres børn er fysisk aktive med deres bedsteforældre.

For at motivere til endnu flere aktiviteter for ældre og deres børnebørn har Danica Pension og Børneulykkesfonden sammen udviklet kampagnen ”Aktive Generationer”. Kampagnen fokuserer på aktiviteter på tværs af generationerne og det gode samvær generationerne imellem:

”I Danica Pension tager vi hånd om vores kunder før, under og efter sygdom. Derfor har vi indgået et samarbejde med Børneulykkesfonden for at inspirere til øget sundhed og forebyggelse på tværs af generationer. Med kampagnen ”Aktive Generationer” ønsker vi at samle bedsteforældre og børnebørn om en række sjove aktiviteter, hvor alle kan være med.” udtaler Per Klitgård, adm. direktør hos Danica Pension.

Endvidere mener Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden, at rapporten bidrager med nogle indsigter, der er relevante at arbejde videre med:

”Det er altid spændende, når flere generationer mødes, og der er ingen tvivl om, at bedsteforældre er rollemodeller for deres børnebørn. Det forsøger vi derfor at imødekomme med kampagnen, der byder på fysiske aktiviteter og samvær mellem bedsteforældre og børnebørn således, at den gensidige relation, som rapporten peger på, virkelig kommer i spil.” udtaler Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden.

[1] Resultatet er på baggrund af en undersøgelse foretaget af European Social Survey fra 2014.

[2] NICE (2008): Mental well-being in over 65s: occupationel therapy and physical activity interventions.

[3] Resultaterne er på baggrund af en undersøgelse fra 2012 foretaget af Eurofound.

Rapporten ”Et langt og lykkeligere ældreliv – hvordan fysisk aktivitet og samvær fremmer livskvaliteten” (efterår 2016) er udarbejdet af Kjartan Andsbjerg, Michael Birkjær, Michael Mærsk-Møller Hansson og Meik Wiking (redaktør) fra Institut for Lykkeforskning på vegne af Danica Pension.

Rapporten bygger bl.a. på medlemstal fra DGI, en undersøgelse foretaget af European Social Survey fra 2014 samt en undersøgelse foretaget af National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE) fra 2008 og en undersøgelse fra 2012 foretaget af Eurofound.

Læs rapporten her

Kampagnen ”Aktive Generationer” er udarbejdet i samarbejde med Danica Pension og Børneulykkesfonden. Kampagnen består af tre dele; Bedstedagspakken, Danmarks Superbedste og Bedsteræs. Formålet med kampagnen er at motivere til mere socialt samvær og fysisk aktivitet på tværs af generationerne.

Læs mere om kampagnen på aktivegenerationer.dk

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk