Bevægelsesugen: leg og motorik på programmet for mere end 40.000 børn landet over

I uge 41 afholdes traditionen tro den populære bevægelsesuge ”Hej skal vi lege?”, hvor over 1172 daginstitutioner med 43.135 børn er klar til masser af leg og bevægelse. Nye tal viser, at forældres opmærksomhed på fysisk aktivitet med deres børn daler fra 3-års alderen. Kampagnen skal derfor inspirere både forældre og pædagoger til at sætte gang i mere bevægelse i hverdagen.

Bevægelsesugen ”Hej skal vi lege?” arrangeres af Børneulykkesfonden, bObles og DGI, som hvert år dedikerer hele uge 41 til fokus på motorik, leg og bevægelse i institutioner landet over. Ugen skydes i år i gang mandag d. 10. oktober, hvor 1172 institutioner leger med.

Børn skal bevæge sig mere derhjemme

Målet med bevægelsesugen er, at pædagogerne i landets daginstitutioner får inspiration og redskaber til at inkorporere mere bevægelse i dagligdagen. Men formålet er også, at forældrene husker vigtigheden af at tænke bevægelse ind derhjemme.

En ny undersøgelse, som Børneulykkesfonden har gennemført blandt 357 forældre med børn under 10 år, viser nemlig, at forældre begynder at slække på de fysiske aktiviteter derhjemme allerede, når barnet kommer i 3-års alderen. Tallene viser, at 82 % af forældre med børn under 2 år prioriterer fysisk aktivitet derhjemme hver dag eller flere gange om ugen, imens det kun er 60 % af forældre med 3-5-årige børn.

”Vi ser, at forældrenes fokus på deres børns bevægelse derhjemme falder allerede fra 3-års-alderen. Det kan skyldes, at hverdagen her for alvor er i gang med mange timer i institution, eller at børnene får interesse for andre ting derhjemme. Men selvom hverdagen er travl, er det enormt vigtigt, at forældre husker at skabe rammerne for, at deres børn kan være aktive derhjemme også,” udtaler Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden og initiativtager til bevægelsesugen.

Leg er nøglen til at få børn til at bevæge sig

Kampagnen er igen i år bygget op omkring en ”tumlepakke” med produkter fra designfirmaet bObles, som er specialdesignet til kampagnen – dette år i form af en flok haletudser. I kampagnepakken følger også informations- og legehæfter, som kan give pædagoger og forældre viden og inspiration til mere bevægelse i hverdagen. Legene er udviklet af Louise Hærvig, som er børnefysioterapeut tilknyttet bObles, med henblik på stimulering af barnets sansemotoriske udvikling.

”Bevægelse skal som udgangspunkt bare være sjovt og så skønt, at barnet bare får lyst til mere. Lyst til at rulle, kravle, løbe, hoppe eller stå på ét ben helt stille. Der hvor jeg ser, at det bliver allerbedst er i nærværet og samspillet, hvor både børn og voksne fornemmer, at her har vi gang i noget helt særligt. At få mulighed for at udfordre og lege med sit motoriske potentiale, bør være alle forundt. Så ja, det skal leges ind, men det skal også tages alvorligt, så vi alle – både børn og voksne – får brugt vores krop i hverdagen på den sjove måde,” siger Louise Hærvig.

Stort behov for fokus på motorikken

Siden 2011 har over 215.000 børn imellem 1-6 år leget sig til bedre motorik i bevægelsesugen.

”Hej skal vi lege?” støtter på denne måde op om Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger vedrørende fysisk aktivitet hos børn. Anbefalingerne lyder, at børn fra 1-4 år skal bevæge sig så meget som muligt, imens de 5-6-årige skal bevæge sig minimum 60 minutter om dagen – og gerne mere.

”Der er rigtig mange gode grunde til at sætte fokus på motorik og bevægelse blandt børn. Sætter vi tidligt ind, så kan bevægelse og leg blive en god vane, og vil på sigt også være med til at give et aktivt og sundt liv,” siger Søren Møller, formand for DGI.

Stor tilslutning til initiativet: 1172 institutioner landet over leger med

Igen i år har partnerne i kampagnen oplevet stor efterspørgsel på ”Hej skal vi lege?”-pakkerne.

”Der er heldigvis mange institutioner, som bestiller pakken hvert år. Vi bliver rigtig glade for at se, når institutioner har sæt for flere år liggende, som de tager frem og bruger igen og igen, da det betyder, at der bliver igangsat mange bevægelsesaktiviteter ude i daginstitutionerne,” fortæller Henriette Madsen.

Sidste år svarede 82,12 % af i alt 362 deltagere fra ”Hej skal vi lege?” 2015, at de ville anbefale kampagnen til andre. 67 % vurderer desuden, at legehæftet i kampagnen har givet inspiration til at aktivere børn mere i hverdagen. Initiativet har været så populært, at der på baggrund af efterspørgsel fra deltagerne også er udviklet et tilsvarende koncept, kaldet ”Hej, skal vi tumle?”, som har fokus på bevægelse for de 0-3 årige.

Der er så meget, kroppen bliver klog af, både når der fjolles eller laves helt almindelige ting derhjemme, så kom glad i gang og lad jer inspirere af disse små tips fra børnefysioterapeut, Louise Hærvig:

• Stå på ét ben:
    … når du børster tænder. Du må gerne holde i håndvasken til at starte med, men jo bedre du bliver, jo mindre skal du holde. På denne enkle måde kan du blive udfordret og arbejdet med din balance.
  • Gå på line:
    … alle de steder, der er mulighed for det. Fx kan I følge stregerne på fortovet, stenene ved stranden og træstubbene i skoven - din balance vil være helt vild med det!
  • Hop med din krop:
    Sprællemand og Ski-hop er super hop, når kroppen skal fornemme symmetri og koordination. Hvis det er lidt svært, så bryd hoppet op ved at starte med benene først, og ”sæt” armene på, når kroppen er parat til det. Bevægelse, der føles som en succes, fordrer nemlig til mere bevægelse.
  • Trillebør:
    Det er krævende at være trillebør, men det er også krævende at køre trillebør - så husk at skifte plads ind i mellem. Hvis I øver, vil I opleve, at I kan ”køre” længere og hurtigere, end da I startede.
  • Flad ud:
    Hvis der skal slappes lidt af og hygges foran tv’et eller med iPad’en, så er det rigtig fint, at det foregår, mens du ligger på maven. Du må godt ligge i sofaen eller med nogle puder nede på gulvet… for når du ligger på maven, får du nemlig samtidig aktiveret rygmuskulaturen, og den skal være temmelig stærk for at holde dig rank og fin, både når du stå, sidde og gå…

Kilde: Louise Hærvig, børnefysioterapeut

• ”Hej Skal Vi Lege?” arrangeres af Børneulykkesfonden, DGI og bObles.
  • I år er tilmeldt 43.135 børn fordelt på omkring 1.172 institutioner.
  • Siden 2011 har mere end 215.000 deltaget i ”Hej skal vi lege?”
  • Årets legetema 2016 er bygget op omkring specialdesignede ”tumleprodukter” fra bObles og tager udgangspunkt i kreativ leg, hvor barnet stimulerer sin balance og motorik. Legene er udarbejdet i samarbejde med børnefysioterapeut Louise Hærvig.
  • For kun 240 kr. kan børnehaver, vuggestuer og dagplejere bestille en pakke med bObles Balanceblokke, legehæfte, plakater, diplomer til børnene, informationshæfte til forældre og institution.
  • Alt materiale kan downloades gratis på www.hejskalvilege.dk

Billeder kan frit afbenyttes. Akkreditering: Børneulykkesfonden

Billeder findes her: https://www.dropbox.com/sh/eh705i4b8xazm2v/AAB407DhA7PX50OTboltmboLa?dl=0

Majbritt Andersen