Rød, gul, grøn: Er dit barn trafikklar?

Knap hver fjerde forælder med børn i alderen 3-5 år har ikke lært deres barn om helt grundlæggende regler, som betydningen af rød mand og grøn mand, når man færdes som fodgænger i trafikken. Det viser en undersøgelse af Epinion for Børneulykkesfonden.

Rød mand, grøn mand. Se til venstre, se til højre, se til venstre igen. Der er mange regler, lyde og signaler at forholde sig til i trafikken, og for de yngre, bløde trafikanter kan det være en stor udfordring at huske dem alle. Spørger man forældrene, mener hele 79 % med 3-5 årige børn da også, at barnet i høj eller meget høj grad kan blive dygtigere til at færdes i trafikken.

Alligevel har knap hver fjerde forælder ikke lært barnet om betydningen af rød mand og grøn mand, mens hver femte ikke har lært barnet, hvornår det er sikkert at krydse en vej. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion på vegne Børneulykkesfonden.

”Børn har brug for træning for at blive sikre i trafikken. Undersøgelsen viser, at der er væsentlige områder inden for trafiksikkerhed, som forældre ikke får trænet med barnet, som fx hvordan man krydser en vej eller lyssignalets betydning. Men det er vigtigt at få prioriteret trafiktræningen fra en tidlig alder og lære børnene at bruge både øjne og ører i trafikken. Det skaber de bedste trafikanter,” fortæller Henriette Madsen, Generalsekretær hos Børneulykkesfonden.

Trafiktræning for de yngste med Villads fra Valby
Når forældre skal trafiktræne deres barn, kan det være en stor hjælp at tage udgangspunkt i konkrete materialer og den daglige færden i trafikken. Til det formål har Børneulykkes-fonden med støtte fra Toyota Danmark udviklet trafikklubben Ny Trafikant med Villads fra Valby med læringsmaterialer, spil og lege, som gør det nemt at inkludere trafiktræning i hverdagen.

”Trafikklubben lærer børn om sikkerhed i trafikken på en sjov og underholdende måde, og giver nogle konkrete redskaber til at tage dialogen med børnene, så det bliver en leg at træne trafiksikkerhed derhjemme. Suppleret med en snak om, hvor det er sikkert at krydse en vej, hvad skiltene betyder og betydningen af rød mand og grøn mand, er forældre godt på vej til at skabe gode trafikvaner hos barnet,” fortæller Henriette Madsen.

Undersøgelsen er gennemført for Børneulykkesfonden af Epinion. Der er gennemført 1.004 CAWI-interviews med danske forældre 18-65 år med hjemmeboende børn i alderen 0-16 år. Undersøgelsen er foretaget ultimo oktober 2017.

Tal fra undersøgelsen (forældre med børn i alderen 3-5 år)

• 61 % af forældrene lærer ofte barnet om trafiksikkerhed.
  • 21 % har ikke trafiktrænet, hvornår det er sikkert at krydse en vej.
  • 56 % frygter i høj eller meget høj grad, at deres barn kommer ud for en ulykke i trafikken.
  • 79 % mener, at barnet i høj eller meget høj grad kan blive dygtigere til at færdes i trafikken.
  • Ny Trafikant er hele Danmarks trafikklub, der giver børn og deres familier mulighed for at lære om trafiksikkerhed via opgaver, spil, oplevelser, et online Villads fra Valby-trafiksikkerhedsunivers og en flot medlemspakke.
  • Ny Trafikant er udviklet af Børneulykkesfonden i samarbejde med Toyota Danmark, forlaget Høst og Søn, forfatter Anne Sofie Hammer og illustrator Dina Gellerts.
  • Trafikklubben er målrettet de 3-6-årige, og det koster 199 kr. årligt at være medlem.
  • Trafikklubben tager udgangspunkt i Villads fra Valby-universet, som bl.a. er kendt af børn fra bøger, film og læringsmateriale til skoler.

Læs mere om trafikklubben på www.nytrafikant.dk

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk