Giv trampolinen et tjek: Børnene risikerer at komme til skade

Foråret pibler så småt frem, og det samme gør trampolinerne i mange familiers haver. Det er vigtigt at huske at give trampolinen et sikkerhedstjek. Desværre glemmer hver fjerde familie at tjekke den jævnligt, og det giver risiko for ulykker.

Påsken står for døren. Det betyder, at mange danske børnefamilier gør haven forårsklar. Men en lang vinter med kraftig blæst og frost sætter ikke kun sit præg på blomsterbedene. Også havetrampolinen har brug for en opfriskning efter vinterdvalen.

En undersøgelse foretaget af Epinion for Børneulykkesfonden viser, at mere end 50 procent af forældrene lader trampolinen stå uden for året rundt. Netop derfor har trampolinen brug for en kærlig hånd, før de små poder går i gang med hopperiet, så man undgår ulykker.

Desværre tjekker hver fjerde familie trampolinen sjældnere end en gang om året – eller også tjekker de den slet ikke.

”Trampolinen er et fantastisk redskab til at få børn i bevægelse, men det er vigtigt at forholdene på og omkring trampolinen er i orden. Vi skal undgå de slemme ulykker, som blandt andet skyldes en beskadiget trampolin. Følg derfor guiden til et sikkerhedstjek og lær børnene de fem trampolinråd at kende,” siger Generalsekretær for Børneulykkesfonden, Henriette Madsen.

Tjek trampolinen flere gange

En god tommelfingerregel er at give trampolinen et grundigt tjek, før den tages i brug efter vinteren, og at man derefter tjekker den med et par måneders mellemrum i løbet af sæsonen.

”Det er også vigtigt at huske at sikre trampolinen, hvis det bliver stormvejr i løbet af sæsonen, så den ikke flyver væk og gør skade på personer eller ejendom. Man kan med fordel også tjekke skruer, kantpuder, samlinger og så videre på trampolinen efter stormvejr,” siger kontorchef for Center for Markedsovervågning hos Sikkerhedsstyrelsen, Nicoline Zederkof Jensen.

Det er ligeledes en god ide at sørge for, at trampolinen står på et jævnt og vandret underlag, hvis trampolinen ikke er gravet ned i jorden.

• Sørg for, at skruer og kantpuden er sikkert monteret.
  • Tjek, at samlingerne og benene sidder ordentligt fast.
  • Skift rustne fjedre.
  • Tjek, at dugen er uden huller og revner.
  • Tjek trampolinens omgivelser. Er der god plads over og rundt om trampolinen?
  • Undersøg, om underlaget er jævnt og blødt, fx græs.

1.     Hop altid én ad gangen

2.     Brug sikkerhedsnettet

3.     Slå aldrig saltomortaler

4.     Børn under seks år skal have en voksen med ved trampolinen

5.     Husk jævnligt at give trampolinen et sikkerhedstjek

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk

Helen Amundsen
Forbrugerrådet Tænk
Telefon: 27157431 / 77417732
Email: ha@fbr.dk

Ninna Andreasen
Pressekonsulent hos Sikkerhedsstyrelsen
Email: nia@sik.dk

Ulykker udgør et af de største sundhedsmæssige problemer for børn. Ulykker er ikke blot den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-19 år, men også årsag til mange skadestuebesøg, konsultationer hos egen læge og sygehusindlæggelser. Hvert år kommer ca. 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen.

Børneulykkesfonden arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i hjemmet, i trafikken og til sport/fritidsaktiviteter uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse.