Børneulykkesfonden og ABUS samarbejder om bedre cykelsikkerhed

Børneulykkesfonden og cykelhjelmproducenten ABUS indgår et samarbejde om kampagnen #sikkercykelby, der har til formål at gøre cykelturen mere sikker for både børn og voksne med en særlig sikkercykelby-hjelm. For hver solgt cykelhjelm donerer ABUS 40 kr. til Børneulykkesfondens forebyggende arbejde.

79 % af forældre med hjemmeboende børn under 16 år svarer, at deres barn altid kører med cykelhjelm. Når samme spørgsmål stilles forældrene, er det kun 40 %, der altid bruger cykelhjelm, viser en undersøgelse af Epinion for Børneulykkesfonden. Nu skal et nyt samarbejde mellem ABUS og Børneulykkesfonden om kampagnen #sikkercykelby sætte fokus på bedre cykelsikkerhed for hele familien. Samarbejdet lanceres på baggrund af et fælles ønske om at skabe gode cykelvaner fra en tidlig alder og at forebygge skader ved cykeluheld.

Cykelsikkerhed for hele familien
Overalt i Danmark er det vigtigt at passe på hovederne, og derfor henvender kampagnen sig til både børn og voksne med det vigtige budskab: At huske cykelhjelmen. Som en del af kampagnen har ABUS designet en særlig #sikkercykelby-hjelm, der både fås i en børne/junior- og voksenmodel. For hver solgt hjelm donerer ABUS 40 kr. til Børneulykkesfonden og til projektet Legeheltene, der arbejder for at skabe leg og bevægelse for de knap 60.000 børn, der hvert år indlægges i Danmark.

”Sikkerhed i trafikken er et område, som både Børneulykkesfonden og ABUS har stor fokus på, og derfor er det nærliggende at indgå et samarbejde. Vi vil gerne skabe gode cykelvaner fra en tidlig alder og motivere børn til et aktivt liv, hvor fysisk udfoldelse, leg og kreativitet er i centrum. Samarbejdet med ABUS bidrager til at sætte fokus på vigtigheden af at huske hjelmen og forebygge hovedskader blandt børn. Samtidig appellerer vi til forældrene om at være det gode eksempel og køre med cykelhjelm, fordi børn kopierer de voksnes adfærd,” fortæller Henriette Madsen, Generalsekretær i Børneulykkesfonden.

”Vi er rigtig glade for, at vi i samarbejde med Børneulykkesfonden kan sætte fokus på cykelsikkerhed med fokus på både børn og voksne. Med en fælles indsats når vi målgruppen, og vi kan være med til at grundlægge de gode cykelvaner tidligt. Derfor er det også naturligt, at vi udvider #sikkercykelby-hjelmen til også at omfatte en model til børn og unge,” fortæller Line Bang Fasting Bauer, Marketing Manager, ABUS-Gruppen Nordic.

En cykelhjelm forebygger skader ved cykeluheld

Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital viser, at der i gennemsnit er sket 4.534 cykelulykker om året i aldersgruppen 0-14 år fra 2008 til 2015. Særligt børn i alderen 10-14 år har risiko for at komme til skade, når de suser af sted på cyklen.[1]

Mens 93 % af de 6-10 årige altid bruger cykelhjelm, så falder det væsentligt hos de 11-15 årige, hvor 73 % altid kører med cykelhjelm, viser undersøgelsen af Epinion for Børneulykkesfonden. Med kampagnen ønsker ABUS og Børneulykkesfonden at sætte fokus på vigtigheden af at bruge cykelhjelm uanset ens alder. En cykelhjelm har nemlig afgørende betydning for omfanget af hovedskader, hvis du eller dit barn uheldigvis kommer ud for en cykelulykke.

”Der er meget god forskningsdokumentation for, at svære hovedskader bliver forebygget af cykelhjelme. Selv en let hjernerystelse kan forhindre læring, arbejde og et godt hverdagsliv i mange måneder. Derfor kan det ikke siges for tit, hvor vigtigt det er at få hjelmen på. Både børn og voksne er afhængige af at bruge hovedet mange år fremover. Hvis nogen er i tvivl, så kig på de hjelme, jeg har liggende, hvor hjelmen klart har gjort skaden mindre – eller helt forhindret den. De kritiske kan læse forskningslitteraturen.” fortæller Jens Lauritsen, overlæge hos Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital, som tilføjer: ”Cykling er sund motion, og selvfølgelig skal alle cykle sikkert, overholde færdselsreglerne og holde cyklen i orden.”

[1] Tallene viser det gennemsnitlige antal tilskadekomne børn (0-14år) pr. år i Danmark fra 2008-2015. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen www.ouh.dk/uag, der viser fordelingen af tilskadekomne fynske børn, er ganget med omregningsfaktor 12,4 for at få antal tilskadekomne børn i hele Danmark.

Resultatet af det nye samarbejde er en #sikkercykelby-hjelm til børn og unge. Modellen hedder Youn-I og fås i str. 48-54 og str. 52-57, mens modellen Urban-I er #sikkercykelby-hjelmen til voksne.

Undersøgelsen er gennemført for Børneulykkesfonden af Epinion. Der er gennemført 1.004 CAWI-interviews med danske forældre med hjemmeboende børn i alderen 0-16 år. Undersøgelsen er foretaget ultimo oktober 2017.

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk