Gode råd til en sikker skiferie for børn

Sneklædt landskab, susen ned ad pisterne og røde kinder – skisæsonen er skudt i gang, og snart drager mange børnefamilier afsted på den årlige skiferie. Men det er også her, hvor mange børn hvert år kommer til skade. Børneulykkesfonden og SOS International giver dig gode råd til, hvordan du får en sikker skiferie.

Skiferie er en sjov og aktiv ferie for både børn og voksne. Der er fart over feltet, når skiene klikkes på, og pisterne skal erobres. Skiferie er ikke uden fare for styrt og ulykker, men ved at følge nogle få sikkerhedsforanstaltninger kan mange ulykker forebygges.

Simple foranstaltninger kan forhindre skiulykker
Allerede i skiudlejningen er det vigtigt at være opmærksom. Korrekt indstilling af skibindingerne er vigtigt, især for små børn, så bindingerne udløses ved styrt:

”Når børn under teenagealderen kommer til skade på ski, opstår skaderne i tre ud af fire tilfælde i knæ, underben eller ankel. Mindre børn har en relativt svag muskulatur, og det stiller ekstra krav til, at skibindingerne er indstillet korrekt, så de udløser, før benet giver efter,” siger Mikael Fotopoulos, ortopædkirurg og cheflæge i SOS International, der hjælper nordiske rejsende, som kommer til skade på ferien.

Høj fart er ofte et hit blandt ældre drenge, og fordelingen af deres skiskader peger også på, at netop dette kan være en væsentlig faktor for skiulykker:

”Vi ser, at det særligt er teenagedrengene, der skader skulderen, og faktisk er det den type skade, de har flest af. Det kan hænge sammen med, at de unge drenge tager større risici på pisterne og styrter med større kraft end pigerne,” udtaler Mikael Fotopoulos og tilføjer et godt råd: ”Læg dig ned på siden, så snart du mister kontrollen. Det er sikrere end et ukontrolleret styrt i høj fart.”

Statistikker fra SOS International fra de seneste tre sæsoner viser, at hele 21 % af alle skiskader hos drenge mellem 11-20 år er skulderskader mod blot 8 % hos piger i samme aldersgruppe. Til gengæld udgør knæskader hele 43 % af skiskaderne blandt piger mellem 11-20 år og kun 20 % af skiskaderne blandt drenge på samme alder.

Tal med dit barn om god opførsel på pisten
Hos Børneulykkesfonden opfodrer man til, at forældre taler med deres børn om, hvordan man skal opføre sig på pisten og lære dem om vigtigheden af at være opmærksom på sin egen og andre skiløbers adfærd.

En undersøgelse blandt 1.004 forældre med børn under 16 år, som Epinion har foretaget på vegne af Børneulykkesfonden, viser, at tre ud af fem forældre flere gange har talt med deres børn om, hvordan man opfører sig på pisten. Hver tiende forælder har aldrig snakket med deres børn om opførslen på pisten:

”En opmærksom og fornuftig adfærd på pisten kan forhindre mange skiulykker. Børnene er vant til, at der gælder nogle særlige regler for, hvordan man opfører sig i trafikken. Et godt råd til forældre er derfor at forklare børnene om ’færdselsreglerne’ på pisten – og at huske det hver gang. Børn kan ikke nødvendigvis huske det, I talte om på skituren for et år siden,” siger Henriette Madsen, generalsekretær for Børneulykkesfonden.

Børneulykkesfonden har udarbejdet fem råd til en sikker skiferie, hvor bl.a. en snak om færdselsreglerne er et af rådene.

1. Lær børnene færdselsreglerne på pisten: Tænk over, hvor du står på pisten, og stå altid i helt ude i siden, når du ikke kører. Tænk over, hvor hurtigt du kører, og om du har kontrol over situationen.
  2. Invester i en skiskole til dit barn, da en skiskole forbedrer dit barns teknik og hjælper til at gøre dit barn mere sikker på ski.
  3. Vælg sikkerhedsudstyr i korrekt størrelse, og sørg for, at bindinger på skiene er indstillet korrekt, og at støvlerne er korrekt fastspændt på ben og fødder.
  4. Giv dit barn en skihjelm på.
  5. Glem ikke, at du som forælder er den bedste rollemodel! Husk derfor også din egen sikkerhed og udstyr.

Kilde: Børneulykkesfonden

En undersøgelse af Epinion for Børneulykkesfonden blandt forældre til børn under 16 år viser, at:

• 16 % af børnene under 16 år står på ski eller snowboard
  • 90 % af børnene under 16 år bruger hjelm
  • 61% af forældrene har snakket med deres børn flere gange om god opførsel på pisten
  • 11% af forældrene har aldrig snakket med deres børn om god opførsel på pisten

Undersøgelsen er udarbejdet på baggrund af i alt 1.004 gennemførte interview med forældre med hjemmeboende børn under 16 år. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel. Interviewene er gennemført ultimo oktober 2017.

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk