Bjergbestigere giver børnetøj nyt liv i Afrika

Som en del af velgørenhedsprojektet Climb for Charity uddeler 31 danskere børnetøj til et børnehjem i Tanzania. Børneulykkesfonden og virksomheden Kabooki® er nemlig gået sammen om at dele 2. sorteringsvarer fra LEGO® Wear ud til børnene.

Sovepose, vandrestøvler, pandelampe – og en stor mængde børnetøj. Det er noget af det, som de 31 deltagere i velgørenhedsprojektet Climb for Charity pakker i kufferterne, når de på søndag drager mod Tanzania for at bestige Kilimanjaro. Deltagerne bestiger det 5895 meter høje bjerg for at indsamle midler til Børneulykkesfonden og projektet Legeheltene. Som en del af turen besøger deltagerne det lokale børnehjem i byen Moshi, hvor de personligt overrækker tøjet til børnene, som de har haft med i kufferten hjemmefra.

Med på turen med Climb for Charity er bl.a. den anerkendte pressefotograf Jan Grarup, professionel triatlet Michelle Vesterby og Vild med dans-vinder Michael Olesen.

En forskel for lokalsamfundet

Børneulykkesfonden arbejder med at forebygge børneulykker indenfor for Danmarks grænser, men for organisationen giver det god mening at kombinere bestigningen af Kilimanjaro med et besøg på det lokale børnehjem.

”Vi arbejder hver dag med at øge børnesikkerheden hjemme i Danmark, og derfor er det også naturligt for os at gøre noget for børnene i de lokalsamfund, vi besøger. Vi har tidligere besøgt børnehjemmet, og der er ingen tvivl om, at det fine tøj vil gøre en stor forskel der,” udtaler Henriette Madsen, generalsekretær for Børneulykkesfonden.

Hos Kabooki, som er firmaet bag børnetøjs brandet LEGO® Wear, ser marketingdirektør Birgitte Holgaard Langer donationen som en ’win-win’:

”Vi ser det som en oplagt mulighed at donere dette tøj til børn, som virkelig har behov for det. Tøjet er returvarer fra vores kunder og kan fx have en plet, en søm som er gået op eller lignende. Men tøjet kan sagtens skabe både gavn og glæde hos de kommende modtagere. Vi ser selve ekspeditionen og donationen som en ren win-win – primært og vigtigst af alt for børnene, og derudover er det en ekstra stor tilfredsstillelse for os at kunne følge tøjet helt frem til børnene via dette projekt,” udtaler Birgitte Holgaard Langer.

Leg og bevægelse på børnehjemmet

Da et tidligere hold fra Climb for Charity besøgte børnehjemmet i Moshi var der leg og bevægelse på programmet. Og netop aktiv leg fylder meget i Climb for Charity-deltagernes bevidsthed, fordi de i projektet samler midler ind til Børneulykkesfondens initiativ Legeheltene, der skaber leg og bevægelse for indlagte børn i Danmark.

”Når børn er indlagt i længere tid, oplever vi desværre, at mange ikke får bevæget sig nok. Og det kan gå udover både deres fysiske, mentale og sociale udvikling. Med Legeheltene skaber vi muligheden for, at børn kan være børn igen – og vi vil forsøge at gøre det samme, når vi besøger børnehjemmet i Moshi,” siger Henriette Madsen.

Deltagerne tager afsted fra Danmark den 14. januar, og turen varer i alt 10 dage.

Climb for Charity er et frivilligt initiativ af dedikerede, aktive mennesker, der samler penge ind til Børneulykkesfondens arbejde med at skabe sikre rammer for børn i Danmark. Projektet Climb for Charity startede i 2015, og siden har flere hold af kendte og erhvervsfolk besteget Mont Blanc og Kilimanjaro – til fordel for Børneulykkesfonden. Hård træning, viljestyrke og masser af engagement fra deltagerne er blot nogle af ingredienserne, som kræves for at nå toppen.

Læs mere om Climb for Charity på: www.climbforcharity.dk

Kabooki® har i 25 år levet af at skabe LEGO® Wear kvalitetsbørnetøj til børn mellem 0-12 år indenfor LEGO® universet. Firmaet laver både kollektion og funktionelt outerwear – se mere på www.legowear.com

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk

Birgitte Holgaard Langer
Marketing Director hos Kabooki
Email: bhl@kabooki.com

Ulykker udgør et af de største sundhedsmæssige problemer for børn. Ulykker er ikke blot den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-19 år, men også årsag til mange skadestuebesøg, konsultationer hos egen læge og sygehusindlæggelser. Hvert år kommer ca. 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen.

Børneulykkesfonden arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i hjemmet, i trafikken og til sport/fritidsaktiviteter uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse.