Gode råd til en brandsikker jul for de små

Juledekorationer, levende lys på træet og brunkager i ovnen er alt sammen noget af det bedste ved julen. Men det betyder også, at du har højere risiko for at få besøg af brandvæsenet. En undersøgelse viser, at 3 ud af 5 småbørnsforældre stiller julepynt med levende lys inden for børns rækkevidde, og kun hver fjerde familie kontrollerer ofte nok, om røgalarmen virker. Derfor giver Børneulykkesfonden fem gode råd til en brandsikker jul for de danske børnefamilier.

Levende lys er en stor del af juletiden for mange familier rundt omkring i Danmark. Det er både flot og hyggeligt, men kan også ende galt uden de rette forholdsregler. En undersøgelse foretaget af Epinion for Børneulykkesfonden viser, at 3 ud af 5 forældre til børn i alderen 3-5 år stiller julepynt med levende lys inden for deres børn rækkevidde.

Samme undersøgelse viser, at mere end hver fjerde forælder med børn i samme målgruppe aldrig snakker med deres børn om, hvad man gør i tilfælde af brand i hjemmet. Spørger man børnene selv, svarer 45 %, at de har snakket om brand med deres forældre. Tallene kommer fra en undersøgelse foretaget af Børnepanelet, hvor 425 børnehavebørn i alderen 5-6 år individuelt har besvaret et spørgeskema om deres viden og adfærd indenfor en række sikkerhedsrelaterede emner.

”Vi ved, at mange børn har en naturlig fascination af ild – det ser flot ud, og så føles det lidt spændende. Det er derfor vigtigt, at forældre sørger for at tage dialogen med børnene og laver nogle klare aftaler om, hvordan man omgås levende lys. En god regel er for eksempel, at ’den der tænder, slukker’, så I ikke glemmer kalenderlyset, når ungerne skal ud af døren om morgenen,” siger Henriette Madsen, Generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Røgalarmen bliver ofte overset

En røgalarm kan betyde forskellen på liv eller død, da den kan give en familie livsvigtige sekunder til at komme ud i tide i tilfælde af brand. Ifølge Epinion-undersøgelsen har knap 4 ud af 5 børnefamilier en røgalarm installeret i deres hjem. Det er dog ikke mere end 27 %, der kontrollerer om batterierne i alarmen virker hver måned eller oftere.

”Vi ser desværre alt for ofte, at folk godt nok har installeret en røgalarm derhjemme, men at den bare ikke virker. Vi anbefaler derfor, at man gør det til en rutine at tjekke sin røgalarm f.eks. hver gang man har været på ferie eller en fast dag om måneden. Så husker man at få det gjort, og hele familien kan sove roligere om natten”, siger Marcello Francati, forebyggelseschef og brandinspektør i Hovedstadens Beredskab.

Undersøgelsen viser også, at ca. hver tredje forælder med børn mellem 3-5 år aldrig har demonstreret røgalarmen for deres børn ved at vise, hvor den sidder, og hvordan den lyder.

”Voksne tænker ikke altid over, at børn ikke nødvendigvis ved, hvad hyletonen fra røgalarmen betyder – det er noget, de skal lære, ligesom så meget andet. Derfor bliver nogle børn bange og gemmer sig, når de hører den, eller også ignorerer de den helt. Tænd for røgalarmen, så børnene lærer, hvordan den lyder, og fortæl dem, hvordan de kommer ud af hjemmet, hvis det brænder,” lyder rådet fra Henriette Madsen.

1. Husk altid at holde opsyn med levende lys.
  2. Lav en aftale om, at den der tænder lysene også slukker dem.
  3. Tal med børnene om brugen af levende lys, og hvad I gør i tilfælde af brand.
  4. Hav altid vand i nærheden fx en vandkande eller en blomsterforstøver.
  5. Tjek jeres røgalarmer – gør det jævnligt og sammen med børnene, så alle kender lyden.

Kilde: SikkerHverdag.dk

• 60 % af forældre med børn i alderen 3-5 år stiller julepynt med levende lys inden for deres rækkevidde.
  • Kun 21 % af forældre med børn i alderen 3-5 år svarer, at deres børn kan ringe 1-1-2 i tilfælde af brand eller anden ulykke.
  • 78 % af forældre med børn i alderen 0-15 år har installeret røgalarm i deres husstand.
  • 27 % af forældre med børn i alderen 0-15 år kontrollerer hver måned eller oftere, om batterierne i deres røgalarm fungerer. 7 % har aldrig kontrolleret, om batterierne i røgalarmen virker.
  • 36 % af forældre med børn i alderen 3-5 år har aldrig demonstreret røgalarmen ved at vise, hvor den sidder, og hvordan den lyder.

Undersøgelsen er gennemført for Børneulykkesfonden af Epinion. Der er gennemført 1.004 CAWI-interviews med danske forældre i alderen 18-65 år, som har børn i alderen 0-16 år i perioden ultimo oktober 2017

Børnepanelet er udviklet af Børneulykkesfonden med støtte fra Sundhedsstyrelsen. Målet med Børnepanelet er at undersøge børnehavebørns tanke- og adfærdsmønstre inden for en række forskellige emner relateret til børnesikkerhed for mere målrettet at kunne udvikle initiativer til forebyggelse af ulykker. Børnene svarer uden voksenhjælp på et spørgeskema, som præsenteres for børnene via lyd og billeder. Læs mere om Børnepanelet på www.børnepanelet.sikkerhverdag.dk

Børnepanelets første undersøgelse blev gennemført i januar og februar 2017. I alt har 425 børnehavebørn i alderen 5-6 år gennemført undersøgelsen. Heraf var 211 piger og 214 drenge.

Frank Trier Mikkelsen
Pressekontakt hos Hovedstadens Beredskab

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk

Ulykker udgør et af de største sundhedsmæssige problemer for børn. Ulykker er ikke blot den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-19 år, men også årsag til mange skadestuebesøg, konsultationer hos egen læge og sygehusindlæggelser. Hvert år kommer ca. 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen.

Børneulykkesfonden arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i hjemmet, i trafikken og til sport/fritidsaktiviteter uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse.