Har du husket at skifte til vinterdæk?

Vinteren står lige for døren. Er det mon nu, vinterdækkene skal på? En rundspørge viser, at en ud af fire danskere ikke ved, hvornår det er tid til at skifte fra sommer- til vinterdæk. Det er især de yngre danskere, der er i tvivl om det rette tidspunkt for dækskifte. Det handler om tallet syv, lyder det fra dækgigant, der slår fast, at vinterdæk stadig er vigtige på trods af de milde danske vintre.

Er det efter den første nattefrost? Samtidig med skiftet til vintertid? Eller er det først nødvendigt, når der ligger sne på vejene? Hver fjerde danske bilist ved ikke, hvornår det anbefales, at husstandens køretøjer får vinterdæk på. Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget af Epinion for Børneulykkesfonden og Continental Dæk Danmark A/S.

Resultaterne bekymrer Henriette Madsen, der er generalsekretær hos Børneulykkesfonden. Især fordi undersøgelsen samtidig viser, at det især er de yngre bilister, der er i tvivl om, hvornår man skal skifte dæk. 33 % af de adspurgte under 34 år svarer således nej til, at de kender det rette tidspunkt at skifte mellem sommer- og vinterdæk.

"Det er bekymrende, hvis de yngre familier, der eventuelt har børn i bilen, kører på ikke-årstidssvarende dæk, fordi de ikke ved, hvornår dækkene skal og bør skiftes. De udgør ikke blot en fare for bilens passagerer, men også andre bilister og mennesker, der færdes i trafikken. Blandt andet de mange børn og unge, der hver dag går og cykler langs de danske veje," siger Henriette Madsen.

Husk tallet syv

Der er ellers kun ganske få huskeregler i forhold til det rette tidspunkt at få skiftet fra sommer- til vinterdæk, lyder det fra dækgiganten Continental Dæk Danmark:

Tallet syv er det vigtigste at huske som bilist. For når termometeret kommer ned under syv grader, er det på tide at skifte sommerdækkene ud, lyder det fra Georg Nielsen, administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark, som er en del af Continental-koncernen, der i øjeblikket kører den verdensomspændende kampagne ’Vision Zero’, som stiler mod ’zero’ ulykker i trafikken. En del af denne kampagne er netop vigtigheden af de rette dæk til årstid og formål.

Milde vintre kræver også vinterdæk

Selv om Continental Dæk Danmark i flere år har arbejdet på at få udbredt budskabet omkring det rette tidspunkt at skifte til vinterdæk, oplever Georg Nielsen stadig, at de milde og grå vintre med fravær af sne får danskerne til at komme i tvivl om nødvendigheden af vinterdæk. Men her slår direktøren vigtigheden af vinterdæk fast:

"Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Derfor kan vinterdæk bedre stå fast på vejbanen, når temperaturen kommer ned på syv grader og derunder. Under de forhold bliver et sommerdæk hårdt og har ikke samme vejgreb som vinterdækket. Og så har vinterdækket flere lameller og et mønster, der giver dækket et solidt vejgreb, når der ind i mellem er sne eller is på vejen," forklarer Georg Nielsen.

Else Sunekær
Marketingkoordinator, Continental

Marie Bødtker
Email: marie@borneulykkesfonden.dk

Ulykker udgør et af de største sundhedsmæssige problemer for børn. Ulykker er ikke blot den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-19 år, men også årsag til mange skadestuebesøg, konsultationer hos egen læge og sygehusindlæggelser. Hvert år kommer ca. 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen.

Børneulykkesfonden arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i hjemmet, i trafikken og til sport/fritidsaktiviteter uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse.