Her er Danmarks bedste bedste

I dag blev Danmarks Superbedste kåret – en pris, der sætter fokus på bedsteforældres betydning for de mange børnefamilier i Danmark. Hæderen gik til Marianne Deis Nielsen, 64 år og fra Sengeløse, fordi hun altid er der for familien og har overskud til både leg, pasning og ferier med børnebørnene trods en uhelbredelig kræftdiagnose, som tærer på kræfterne.

Den dag lillebror, Oscar, kom til verden, var mormor, Marianne Deis Nielsen, netop kommet hjem fra Spanien for at passe storebror, Bertram, mens mor og far tog på hospitalet. De nåede dog aldrig så langt, da Oscar havde fart på og kom til verden i mormors arme. Hun er altid frisk på ferier med familien, ture til legepladsen, kanalrundfart, og så står hun altid til rådighed, når lillebroren ofte skal på hospitalet pga. sygdom. Dette til trods for, at Superbedsten selv bærer på en uhelbredelig kræftdiagnose.

Derfor har Oscar og Bertram indstillet deres Bedste til titlen som Danmarks Superbedste, som er en særlig titel, der gives til en bedsteforælder, der har et helt unikt forhold til sine børnebørn og motiverer dem til en mere aktiv hverdag. Samtidig er titlen forbeholdt en bedsteforælder, som bidrager med overskud, tryghed og meget mere.

”Mormor har altid tid til at hjælpe med at passe og kommer altid så hurtigt som muligt, når vi ringer efter hjælp. Eller når vi blot ringer, fordi vi gerne vil ud og lege med Lego og hygge”, skriver børnebørnene i forbindelse med indstillingen.

Prisen for Danmarks Superbedste blev overrakt af Hilda Heick, der selv er bedsteforælder.

”Jeg er utrolig glad for at kunne overrække prisen til Marianne, der om nogen er en Bedste, der gør alt, hvad hun kan, for sine børnebørn. Hun må være gjort af et særligt superheltestof, når hun, trods sin sygdom, har overskud til ferier, ture, pasning og leg”, udtaler Hilda Heick i forbindelse med kåringen af Danmarks Superbedste.

Selve kåringen af Danmarks Superbedste blev afholdt d. 16. september i Tivoli som en del af Aktiv Bedstedag, hvor tre udvalgte nominerede bedsteforældre var inviteret sammen med deres familier. Udover at få titlen som Danmarks Superbedste, har Marianne og brødrene Oscar og Bertram vundet to Winther-cykler fra HF Christiansen og et ”Danmarks Superbedste”-trofæ. Selv var Marianne overrasket over den flotte titel:

”Jeg hørte først for tre dage siden, at jeg var nomineret, så jeg havde bestemt ikke set det komme. Men det er fantastisk – og overvældende. Jeg er meget glad og taknemmelig for det. Alle mine børnebørn får mit hjerte til at smile,” fortæller Marianne Deis Nielsen.

Kåringen af Danmarks Superbedste er en del af den aktuelle kampagne Aktive Generationer, der er udviklet af Danica Pension og Børneulykkesfonden med fokus på fysisk aktivitet og socialt samvær på tværs af generationerne.

Foruden Marianne Deis Nielsens sejr med titlen som Danmarks Superbedste blev der også uddelt en anden- og en tredjeplads til kåringen i Tivoli d. 16. september af dommerpanelet. Villads, Laurits, Benjamin og Isabellas og deres bedste, Søren Petersen, vandt nemlig en flot andenplads, mens Louis og hans Bedste, Lisbeth Hyrup Bisgaard, løb med en fin tredjeplads.

Danica Pension og Børneulykkesfonden har sammen udviklet kampagnen Aktive Generationer, der fokuserer på aktivitet og samvær på tværs af generationerne. Kampagnen udfolder sig i tre dele; Bedsteræs, Bedstedagspakken og Danmarks Superbedste.

Kampagnen henvender sig til både institutioner og privatpersoner, og har til formål at inspirere til sjove lege og aktiviteter for bedsteforældre og børnebørn. Læs mere på www.aktivegenerationer.dk

Ulykker udgør et af de største sundhedsmæssige problemer for børn. Ulykker er ikke blot den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-19 år, men også årsag til mange skadestuebesøg, konsultationer hos egen læge og sygehusindlæggelser. Hvert år kommer ca. 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen.

Børneulykkesfonden arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i hjemmet, i trafikken og til sport/fritidsaktiviteter uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse.