Bjergbestigning til fordel for Børneulykkesfonden

I dag drager en gruppe danskere afsted for at bestige Afrikas højeste bjerg, Kilimanjaro, som en del af initiativet Climb for Charity. Formålet er at samle midler ind til Børneulykkesfonden og projektet Legeheltene, der skal gøre indlagte børns tid på hospitalet mere aktiv.

I løbet af de næste otte dage skal holdet, bestående af bl.a. TV- og radiovært Peter Falktoft, tidligere professionel håndboldspiller og direktør Rikke Hørlykke og kok, forfatter og foredragsholder Thomas Rode Andersen, bestige Kilimanjaro. Sammen skal deltagerne gøre en indsats for at samle penge ind til Børneulykkesfonden.

”Jeg glæder mig rigtig meget til at tage turen op ad Kilimanjaro sammen med resten af holdet og være med til at samle penge ind til Børneulykkesfondens projekt, Legeheltene. Jeg har aldrig besteget et bjerg før, men jeg elsker nye udfordringer, der flytter mig fysisk og mentalt. Jeg er dybt taknemmelig over alle de højdemetersponsorater, jeg har modtaget, og jeg synes, det er fantastisk at kunne være med til at støtte denne sag. Jeg er selv mor til to, så børns sikkerhed og velvære ligger mig nært” fortæller Rikke Hørlykke, tidl. professionel håndboldspiller og direktør.

En stor udfordring

Med en højde på 5895 meter over havets overflade er der ingen tvivl om, at bestigningen af Kilimanjaro bliver en stor udfordring. På turen skal deltagerne gennemføre mange forskellige typer af terræn med alt lige fra regnskov til store gletsjere og iltfattig luft.

Derfor har de 40 deltagere fra dette års Climb for Charity-hold gennemgået et ambitiøst træningsprogram, så de har kræfterne til at stå imod turens mange udfordringer. I forbindelse med deres træningsprogram har holdet bl.a. deltaget i det hårde forhindringsløb, Toughest, hvor deltagerne for alvor har fået testet deres fysiske udholdenhed.

Bevægelse og leg til indlagte børn

Midlerne fra Climb for Charity går igen til Børneulykkesfonden og deres projekt Legeheltene, der fokuserer på at styrke indlagte børns motorik og sociale kompetencer gennem leg og bevægelse. Børneulykkesfondens generalsekretær Henriette Madsen, der selv besteg bjerget i januar, sammen med bl.a. Joey Moe, Ditte Ylva og Pia Allerslev, er meget taknemmelig over initiativet bag Climb for Charity:

”Når børn er indlagt i længere tid, kan det desværre gå ud over deres motoriske evner, fordi de ikke får bevæget sig nok. Målet med Legeheltene er derfor at igangsætte aktiviteter med leg og bevægelse, som får børnene op af sengen og ud af hospitalsstuen. Vi er derfor utroligt taknemmelige over, at deltagerne i Climb for Charity har lyst og overskud til at samle midler ind til projektet”.

Indsamling til Børneulykkesfonden

Climb for Charity-holdet indsamler midler til Børneulykkesfonden, bl.a. via en velgørenhedsauktion på Lauritz.com, som blev afholdt d. 14.-27. august 2017. Derudover kan private og erhvervsdrivende blive højdemetersponsorer for de forskellige deltagere, hvilket fungerer på den måde, at man donerer et valgfrit beløb for hver højdemeter, den pågældende deltager bestiger.

Læs mere om Climb for Charity på: www.climbforcharity.dk

Der er i alt 40 deltagere på turen i september 2017, heriblandt bl.a.:

• Peter Falktoft
  • Rikke Hørlykke
  • Thomas Rode Andersen
  • Ralf Østergaard Christensen
  • Jesper Boelskifte

Se alle deltagerne her

Climb for Charity er et frivilligt initiativ af dedikerede, aktive mennesker, der samler penge ind til Børneulykkesfondens arbejde med at skabe sikre rammer for børn i Danmark. Projektet Climb for Charity startede i 2015, og siden har flere hold af kendte og erhvervsfolk besteget Mont Blanc og Kilimanjaro – til fordel for Børneulykkesfonden. Hård træning, viljestyrke og masser af engagement fra deltagerne er blot nogle af ingredienserne, som kræves for at nå toppen.

De indsamlede midler går til Børneulykkesfonden og projektet Legeheltene, som skal være med til at udvikle indlagte børns motorik og skabe mere bevægelse på hospitalerne.

Læs mere om Climb for Charity på www.climbforcharity.dk

Ulykker udgør et af de største sundhedsmæssige problemer for børn. Ulykker er ikke blot den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-19 år, men også årsag til mange skadestuebesøg, konsultationer hos egen læge og sygehusindlæggelser. Hvert år kommer ca. 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen.

Børneulykkesfonden arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i hjemmet, i trafikken og til sport/fritidsaktiviteter uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse.