Cookie Icon Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Samarbejdspartnere

Partnerne bag kampagnen tæller DTL Danske Vognmænd, Danske Fragtmænd, 3F Transport-gruppe, Volvo Trucks Danmark A/S, Codan Forsikring, Energiselskabet OK og Børneulykkesfonden. Sammen vil de oplyse børn omkring sikker adfærd i trafikken. 

DTL organiserer de virksomheder, hvis produktionsapparat i modsætning til så mange andre erhverv færdes ude blandt borgerne i hverdagen. DTL anerkender derfor, at vi som brancheorganisation har et særligt ansvar for at gøre noget for trafiksikkerheden.

Udover, at DTL til stadighed holder fokus på sine medlemmers ansvarlige opførsel i trafikken, så mener vi også, at der ligger store præventive muligheder i, at skolebørn tidligt lærer at færdes omkring lastvognene For uanset hvordan vi vender og drejer tingene, så vil lastvognen altid være en del af samfundet og trafikbilledet.

Vi håber, at børnene ved at få indblik i chaufførens hverdag i førerhuset og de orienteringsproblemer, der følger med og får lidt mere sikkerhed med i bagagen, når de færdes i trafikken.

Som storspiller på det danske transportmarked har vi også et stort ansvar for trafiksikkerheden. Det er derfor en naturlig sag for os at være med. En proaktiv aktivitet som en kampagne er samtidig et godt sted at være synlig og signalere, at vi tager vores sociale ansvar som virksomhed alvorligt. Udover at uddanne vores chauffører i sikker optræden i trafikken, så hjælper vi via kampagnen også den anden part i trafikken i dette tilfælde de nye trafikanter, børnene. Vi har stor opbakning på de indre linjer blandt landets fragtmænd, der gerne stiller op.

Kampagnen har stor betydning for den adfærd, som børnene får op til starten af deres ”karriere” som cyklister. Så det giver god mening med Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, da det arbejde medvirker til at skabe den nødvendige forståelse for den måde, som lastvognene agerer på i trafikken. Vi skal også huske på, at der er to tabere, når der sker et uheld. Cyklisten kommer fysisk til skade, og chaufføren står tilbage med en forfærdelig oplevelse, som følger ham resten af livet.

Pressechef Lene Bonde:

"Det drejer sig om social ansvarlighed. OK har mange tankbiler på vejene hver dag, og vi har derfor også et medansvar for trafiksikkerheden. Kampen mod højresvingsulykker vil desværre altid være aktuel, så det er en vigtig sag at være med til at opnå større sikkerhed blandt de bløde trafikanter. Internt har vi hensynet til vores egne chauffører. Og alene det, at OK er med i Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, øger vores chaufførers bevidsthed om risikomomentet. De chauffører, der underviser på skolerne, føler virkelig, at de gør en forskel, når de oplyser børnene om de blinde vinkler, man som cyklist kan blive fanget i."

Sikkerhed er den ene af Volvos tre kerneværdier, så det er helt naturligt for os at blive kædet sammen med en kampagne om øget trafiksikkerhed for børn. Konceptet, børn – sikkerhed – lastvogne, støtter vi så meget, at vores nordiske organisation har kopieret konceptet i de andre nordiske lande. Endelig skaber kampagnen en tæt kontakt til en lang række andre aktører i transportbranchen.

Codan er Danmarks 3. største forsikringsselskab. Codan har en bred vifte af forsikringer, herunder til transportbranchen, hvor Codan er markedsledende.  I Codan gøres der meget ud af det skadeforebyggende arbejde. Der er oprettet en særlig afdeling ”Skadestop”, som fremkommer med forslag og ideer til forbedringer, der sætter særlig fokus på trafiksikker adfærd hos chauffører og vognmænd.

"Børneulykkesfondens mission er at reducere og forbygge børneulykker, hvor vi selvfølgelig også har fokus på trafikken. Derfor mener vi at denne kampagne passer med Børneulykkesfondens værdier, at det vil være oplagt at støtte op om den. Vi vil gennem kampagnen løfte i flok og få den nødvendige fokus på sikkerhed i trafikken, især i forhold til børn og lastvogne. Et af Børneulykkesfondens konkrete projekter går på uddeling af refleksveste, for at synliggøre børn i trafikken, fordi man ved, at børn, der bærer veste, har 85 procent lavere risiko for at blive overset i trafikken."

Støt os Følg os