Cookie Icon Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Om kampagnen

Børn skal være aktive og bevæge sig for at lære deres egne grænser at kende.

Her er trampolinen et godt redskab, som flere og flere børn har adgang til. Den nemme adgang er dog også årsag til, at antallet af børneulykker på trampoliner fra 2006–2008 er blevet fordoblet. Det viser en undersøgelse foretaget af Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital. Hvert år kommer mere end 7.000 børn på skadestuen som følge af ulykker på trampoliner. Omkring 2.000 af disse børn har fået knoglebrud.

Denne statistik vil Børneulykkesfonden, Forbrugerrådet Tænk og Sikkerhedsstyrelsen gerne ændre med kampagnen – Hop med hovedet!  Hop med hovedet! er en landsdækkende kampagne, der skal forebygge trampolinulykker bl.a. ved at sætte fokus på børns adfærd på havetrampoliner.

Formålet med kampagnen er at få børn og andre trampolin-hoppere til at tænke over deres egen og andres sikkerhed, når de hopper på trampolin. Det gælder både hjemme, hos venner og familie, eller i et sommerland. Trampolinen er som udgangspunkt ikke et farligt redskab at lege på, men de ulykker, der sker på trampoliner, sker oftest, fordi voksne og børn ikke tænker på de alvorlige konsekvenser, det kan have, hvis man for eksempel hopper to på samme tid.

Målet med denne kampagne er derfor at få danskerne til at bruge hovedet, når de hopper og dermed nedbringe det store antal trampolinulykker.

Støt os Følg os